Goethe mozi: A dolgok állása

  • 2012. szeptember 12.

Snoblesse

Az európai művészfilmes amerikai megrendelésre sci-fi horrort forgat – Wenders 1982-es filmjében majdnem minden úgy történik, ahogy az a rendezővel is megesett.


Wim Wenders 1982-es filmje, A dolgok állása három másik filmmel áll szoros rokonságban. Először is egy másik Wenders-filmmel, az Amerikában forgatott Hammett-tel, mely annyi fejtörést és frusztrációt okozott a rendezőnek, hogy egy hosszabb forgatási szünetben fogta magát és felgyülemlett keserűségét, egy Amerikába tévedt európai művész minden búját és bánatát egy művészfilm elkészítésével adta ki magából (ennek eredménye lett A dolgok állása). Egy másik film, mely közvetlenül hatott A dolgok állására, Raúl Ruiz The Territory (1981) című munkája, Wenders ugyanis a portugál filmrendezőtől kölcsönözte a stáb nagy részét. És a harmadik film, melynek a szokásosnál is több köze van A dolgok állásához, Jim Jarmusch második nagyjátékfilmje, a Florida, a paradicsom. Wenders a Narancsnak is elmesélte (a teljes interjú itt), mi köze a két filmnek egymáshoz: „Jim Nicholas Ray asszisztenseként volt kint a Villanás a víz felett forgatásán. Ott téblábolt a New York-i produkciós irodánkban, és amikor benézett a frizsiderbe, és meglátta A dolgok állása maradék nyersanyagát, felkiáltott: »Ember, ebből simán le tudnék forgatni egy filmet!« Én meg azt gondoltam, hogy ez mégiscsak jobb, mintha hagyjuk elöregedni a cuccot a frizsiderben.”

Figyelmébe ajánljuk