Goethe mozi: A dolgok állása

  • 2012. szeptember 12.

Snoblesse

Az európai művészfilmes amerikai megrendelésre sci-fi horrort forgat – Wenders 1982-es filmjében majdnem minden úgy történik, ahogy az a rendezővel is megesett.


Wim Wenders 1982-es filmje, A dolgok állása három másik filmmel áll szoros rokonságban. Először is egy másik Wenders-filmmel, az Amerikában forgatott Hammett-tel, mely annyi fejtörést és frusztrációt okozott a rendezőnek, hogy egy hosszabb forgatási szünetben fogta magát és felgyülemlett keserűségét, egy Amerikába tévedt európai művész minden búját és bánatát egy művészfilm elkészítésével adta ki magából (ennek eredménye lett A dolgok állása). Egy másik film, mely közvetlenül hatott A dolgok állására, Raúl Ruiz The Territory (1981) című munkája, Wenders ugyanis a portugál filmrendezőtől kölcsönözte a stáb nagy részét. És a harmadik film, melynek a szokásosnál is több köze van A dolgok állásához, Jim Jarmusch második nagyjátékfilmje, a Florida, a paradicsom. Wenders a Narancsnak is elmesélte (a teljes interjú itt), mi köze a két filmnek egymáshoz: „Jim Nicholas Ray asszisztenseként volt kint a Villanás a víz felett forgatásán. Ott téblábolt a New York-i produkciós irodánkban, és amikor benézett a frizsiderbe, és meglátta A dolgok állása maradék nyersanyagát, felkiáltott: »Ember, ebből simán le tudnék forgatni egy filmet!« Én meg azt gondoltam, hogy ez mégiscsak jobb, mintha hagyjuk elöregedni a cuccot a frizsiderben.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.