Charlemagne Palestine

  • 2014. szeptember 24.

Snoblesse

Konyak, teddy maci és orgonajáték a Vakok Intézetében.

Az idei Ultrahang Fesztivál a Trafóval közös szervezésben Charlemagne Palestine koncertjével adja meg a felütést. Charlemagne (akinek valós születési évét és eredeti nevét is viták övezik) amerikai minimalista zeneszerző, performer, képzőművész, exkántor egy személyben – habár saját ars poeticája szerint egyik sem, hiszen nincs hivatása, csupán sodródik az árral. Az idén hetvenéves művész általában templomokban és zsinagógákban lép fel, s előadásainak sajátossága, hogy nem csupán zenésztársait, de kedvenc plüssfiguráit is magával hozza koncertjeire. A játék mackó a helyszín esetleges szakralitását mit sem csökkenti, sőt maga is afféle misztikus aurát sugároz.

false

Az ikonikus figuraként is számon tartott művész eleinte a New York-i avantgárdhoz kötődött, de pályája második szakaszában az impresszionista klasszikusok ihlették meg. Debussy, Ravel, Monet, Gauguin művészete vezette a szakrális zene felé. Avantgárd gyökereit sem tépte ki: tértől és hangszertől függően használ új struktúrákat. Zenéjének fontos eleme a fájdalom, hiszen a billentyűs hangszereket sem a megszokott módon használja. Erőszakos hévvel veri a zongorát, az orgonát, szuggesztív energiákat szabadít ki magából, és így szabadítja fel a közönségét is. Hogy az ujjait megvédje a végkimerüléstől, kretek cigarettával és konyakkal zsibbasztja megfáradt tagjait – előadás közben, kirívó öltözetben.

Palestine eleinte elsősorban vallási eseményeken énekelt, azonban a hetvenes években lehetőséget kapott arra is, hogy Manhattanben a Modern Művészetek Múzeumából származó harangokon játsszon. Azóta dolgozik spirituális hangszerekkel, szakrális terekben. A hetvenes évek végén zenei munkásságában kisebb szünetet tartott, ekkor fordult a képzőművészet és a performansz világa felé. Ahogy a zenében, úgy a vizualitásban is a határokat feszegette. Olyan műfajokban akarta megmutatni képességeit, amelyeket nem ismert, nem értett. Charlemagne a teddy maci szülőhazájából, Brooklynból származik, onnan, ahol az őseihez hasonló orosz zsidó bevándorló készítette el először a legendás figurát. Palestine már kiskorában is rajongott ezért a bábuért, ám tizenéves korában édesanyja vallási szokásként eltávolította a lakásból teljes gyűjteményét. Később visszatért ehhez az élményhez, és kiállításai anyagaiban is feldolgozta a témát, de koncertjei rendszeres szereplőivé is megtette az immár felmagasztosult figurákat.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)