Crabbed Age and Youth

  • 2012. augusztus 22.

Snoblesse

Shakespeare-rap, avagy szonettek szabadon. A W. H. Shakespeare együttes kortárs zenei koncertje.


Shakespeare szonettjei számos alkotónak szolgáltattak már ihletet, köztük nem egy hazai művésznek. Az vagy nekem, mint testnek a kenyér – írta Shakespeare, Az vagy nekem, mint seggnek a tenyér – írta Petri György. De nemcsak az irodalom tette magáévá Shakespeare szép sorait, hanem a kortárs zene is. Márkos Albert csellista/zeneszerző és társai; MC Sena, G. Szabó Hunor és Gryllus Samu 2006-ban hozták létre a W. H. névre hallgató formációt, és nem is késlekedtek kortárs zenei alapokra helyezni a több mint 400 éves szonetteket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a zenekar első, Shakespeare’s Sonnets című lemeze, amely 2009-ben, az eredeti mű első kiadásának 400. évfordulójára jelent meg. A 403. évfordulóra pedig már a második lemeznél tart a magyar kortárs zenei szonettegyüttes: májusban jelent a Crabbed Age and Youth – Shakespeare’s Sonnets and Songs című album, mely ott folytatja, ahol a csapat az első lemezen abbahagyta. Szonettek szólalnak meg a jazz, a hiphop, a spoken word és a kortárs improvizatív zene eszközeivel. Nem lesz ez másként a Kultúrfürdő programsorozatába illeszkedő koncerten sem, amelynek hallatán W. S. alighanem boldogan forog majd a sírjában. Feltéve, hogy valóban ő írta a szonetteket.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.