Csoda és Kósza

  • 2017. február 16.

Snoblesse

Lokálpatrióta pacik az Örkényben.
false

„Más szomorúság nincs is a kötetben, csak a tény, hogy fiatal szerzője elhunyt. Mert az ő iróniával telített optimizmusa és a két, politikailag korrekt ló vicces párbeszédei (Hacsek és Sajó nyolc lábon) bárkit felvillanyoznak, beteg gyereket, közös felügyeletért küzdő apukát, őrületbe kergetett anyukát. Sőt, a lokálpatrióta gödöllői pacik történetei terápiásan hatnak arra is, aki csak úgy bénázik, mintha szerencsétlen gegek sorozata volna az élete. Györgyi néni és Sajó bácsi tanyáján, a főváros közelében is számos olyan izgalmas dolog zajlik, mint a híradókban (rendőrök szerencsétlenkedése; szélhámosok, csalók próbálkozásai; pénzéhes, lelkiismeretlen állatorvosok sáskajárása), amit mi a hétköznapjainkban nem gondolunk viccesnek. A mesében mégis humoros színezetet kapnak, ahogy az okos Csoda és a nagy igazságérzettel rendelkező csavargó Kósza elviselik, megoldják ezeket.”

Czigány Zoltán méltán népszerű lovas meséjéről írta e sorokat recenzensünk (a teljes kritika itt), s mi csak annyit tennénk hozzá az ugyancsak méltán népszerű színpadi adaptáció kapcsán: a lokálpatrióta gödöllői pacikat Gazsi (9) is jó szívvel és sokat emlegeti.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."