Dead Can Dance

  • 2012. október 11.

Snoblesse

Időtlen legendák kortalan zenéje – a Dead Can Dance 16 év után tér vissza hozzánk.

Brendan Perry és Lisa Gerrard duója hosszú, önként vállalt távollét után élesztette újra a legendás Dead Can Dance kollektívát. Ráadásul ezúttal nem csak egy turné erejéig álltak össze, mint 2005-ben: ezúttal a közös munka stúdióalbumot szült – az elsőt az 1996-os Spiritchaser óta. Nem mellesleg akkor júniusban jártak nálunk utoljára: a Feneketlen-tó melletti Budai Parkszínpadon léptek fel – aki ott volt, máig sem felejti az élményt (Perry viszont két éve adott nálunk koncertet – a vele készült interjú itt, a koncertbeszámoló pedig itt olvasható).


Az Anastasis (görögül: újjászületés) méltónak bizonyult jeles elődeihez – kritikánk róla itt olvasható. Az egyaránt kivételes hangi adottságokkal felvértezett és ezek hatáskeltő eszközzé formálásához is remek érzékkel bíró Perry és Gerrard továbbra is alkotói erejének csúcsán van. A nyugati folk- és popzenei hagyomány magától értetődő könnyedséggel lép szintézisbe a keleti és mediterrán ütemekkel és hangsorokkal – a brit zenei örökség ugyanúgy ott lüktet új és klasszikus darabjaikban, mint a középkor vagy a kora újkor töredékesen megmaradt városi-falusi zenéje. A két kiváló ausztrál alkotót két billentyűs és két ütőhangszeres egészíti ki a színpadon, repertoárjuk alapvetően az új albumra épül, ám a műsoron néhány régi Dead Can Dance-klasszikus, tradicionális muzsikák (közöttük ír népdal, görög rembetika, hispániai mór melódia), a 4AD-daloskönyvben járatosak számára ismerős feldolgozás és a bombasikerű film milliók számára rögzült betétszáma. A Dead Can Dance élőben kivételes, az előadás csúcspontjaiban bízvást spirituális élményt nyújtó produkcióval rukkol elő – a mulasztás ezúttal nehezen igazolható!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.