Dead Can Dance

  • 2012. október 11.

Snoblesse

Időtlen legendák kortalan zenéje – a Dead Can Dance 16 év után tér vissza hozzánk.

Brendan Perry és Lisa Gerrard duója hosszú, önként vállalt távollét után élesztette újra a legendás Dead Can Dance kollektívát. Ráadásul ezúttal nem csak egy turné erejéig álltak össze, mint 2005-ben: ezúttal a közös munka stúdióalbumot szült – az elsőt az 1996-os Spiritchaser óta. Nem mellesleg akkor júniusban jártak nálunk utoljára: a Feneketlen-tó melletti Budai Parkszínpadon léptek fel – aki ott volt, máig sem felejti az élményt (Perry viszont két éve adott nálunk koncertet – a vele készült interjú itt, a koncertbeszámoló pedig itt olvasható).


Az Anastasis (görögül: újjászületés) méltónak bizonyult jeles elődeihez – kritikánk róla itt olvasható. Az egyaránt kivételes hangi adottságokkal felvértezett és ezek hatáskeltő eszközzé formálásához is remek érzékkel bíró Perry és Gerrard továbbra is alkotói erejének csúcsán van. A nyugati folk- és popzenei hagyomány magától értetődő könnyedséggel lép szintézisbe a keleti és mediterrán ütemekkel és hangsorokkal – a brit zenei örökség ugyanúgy ott lüktet új és klasszikus darabjaikban, mint a középkor vagy a kora újkor töredékesen megmaradt városi-falusi zenéje. A két kiváló ausztrál alkotót két billentyűs és két ütőhangszeres egészíti ki a színpadon, repertoárjuk alapvetően az új albumra épül, ám a műsoron néhány régi Dead Can Dance-klasszikus, tradicionális muzsikák (közöttük ír népdal, görög rembetika, hispániai mór melódia), a 4AD-daloskönyvben járatosak számára ismerős feldolgozás és a bombasikerű film milliók számára rögzült betétszáma. A Dead Can Dance élőben kivételes, az előadás csúcspontjaiban bízvást spirituális élményt nyújtó produkcióval rukkol elő – a mulasztás ezúttal nehezen igazolható!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.