Dead Can Dance

  • 2012. október 11.

Snoblesse

Időtlen legendák kortalan zenéje – a Dead Can Dance 16 év után tér vissza hozzánk.

Brendan Perry és Lisa Gerrard duója hosszú, önként vállalt távollét után élesztette újra a legendás Dead Can Dance kollektívát. Ráadásul ezúttal nem csak egy turné erejéig álltak össze, mint 2005-ben: ezúttal a közös munka stúdióalbumot szült – az elsőt az 1996-os Spiritchaser óta. Nem mellesleg akkor júniusban jártak nálunk utoljára: a Feneketlen-tó melletti Budai Parkszínpadon léptek fel – aki ott volt, máig sem felejti az élményt (Perry viszont két éve adott nálunk koncertet – a vele készült interjú itt, a koncertbeszámoló pedig itt olvasható).


Az Anastasis (görögül: újjászületés) méltónak bizonyult jeles elődeihez – kritikánk róla itt olvasható. Az egyaránt kivételes hangi adottságokkal felvértezett és ezek hatáskeltő eszközzé formálásához is remek érzékkel bíró Perry és Gerrard továbbra is alkotói erejének csúcsán van. A nyugati folk- és popzenei hagyomány magától értetődő könnyedséggel lép szintézisbe a keleti és mediterrán ütemekkel és hangsorokkal – a brit zenei örökség ugyanúgy ott lüktet új és klasszikus darabjaikban, mint a középkor vagy a kora újkor töredékesen megmaradt városi-falusi zenéje. A két kiváló ausztrál alkotót két billentyűs és két ütőhangszeres egészíti ki a színpadon, repertoárjuk alapvetően az új albumra épül, ám a műsoron néhány régi Dead Can Dance-klasszikus, tradicionális muzsikák (közöttük ír népdal, görög rembetika, hispániai mór melódia), a 4AD-daloskönyvben járatosak számára ismerős feldolgozás és a bombasikerű film milliók számára rögzült betétszáma. A Dead Can Dance élőben kivételes, az előadás csúcspontjaiban bízvást spirituális élményt nyújtó produkcióval rukkol elő – a mulasztás ezúttal nehezen igazolható!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.