Deti Picasso

  • 2015. október 15.

Snoblesse

A legendás örmény–magyar zenekar új lemezzel tér vissza.
false

A Moszkvából származó, de jó ideje Magyarországon élő örmény testvérpár, Gaya és Karen Arutyunyan által alapított Deti Picasso  igazi kultzenekar – mind Oroszországban, mind itthon. Az örmény népzenét artrockkal ötvöző, lehengerlő erejű együttes intenzív működés után egy időre tetszhalott állapotba dermedt: a nemzetközi tagság szétszéledt a világban, és így nagyon nehéz volt működtetni a zenekart. Gaya és Karen időközben punk-varieté duójával, a Wattican Punk Ballet-vel koncertezett és jelentetett meg lemezeket, ám tavaly átalakult tagsággal újjáéledt a Deti Picasso is, idén pedig már beszédes című lemezét (Motherland) is elkészítette. Bár a zenekar rengeteget változott, de a dalok ereje és szépsége, a rock, a pop és az örmény zenei hagyományok termékeny feszültsége, a frontleány-énekesnő, Gaya szuggesztív színpadi jelenléte ugyanaz maradt. Előttük a balkáni metálpolkát játszó osztrák Gasmac Gilmore lesz a vendég.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.