Die Acht/Der Akt – 80 akt a Nyolcaktól

  • 2012. szeptember 20.

Snoblesse

Akt akt hátán – Bécsben nyomulnak a Nyolcak.


Míg a bécsi Kunstforumban a magyar modernizmus (száz évvel ezelőtti) világszínvonalát hirdeti a Nyolcak festményeit bemutató kiállítás (és a bécsi metrómegállókban is a Nyolcak beharangozója folyik), nem messze, a Collegium Hungaricumban a Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos alkotta művészcsoport akttémájú grafikáiból láthat válogatást a Nyolcakkal betelni képtelen közönség. Kis lépés ez az akttörténetben, de nagy a Nyolcak nemzetközi megismertetésében, hiszen a kiállított aktok egyharmadán eddig Magyarországon sem pirulhattak az érdeklődők, ezek csak nemrégiben kerültek elő (miként egy hollywoodi film jóvoltából nemrég Berény Róbert egyik festménye is – az erről szóló cikk itt olvasható). A bécsi tárlat ingyenes, december 14-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.