Dietrich a Szimplában

  • 2013. szeptember 9.

Snoblesse

Vigyázat! Lola-Lola ismét csábít!
false

Úgy indult, mint egy Emil Jannings-film, s úgy ért véget, mint Marlene Dietrich világraszóló diadala – gyakran megesik az ilyesmi, hogy a film abszolút sztárja elől a bemutatkozó, friss tehetség viszi el a pálmát, s ugyanez történt A kék angyal esetében is. A megasztár Jennings volt, ő játszotta a Kék Angyal mulató (nem összetévesztendő a Kék Osztriga bárral) táncosnőjébe belehabarodó, zsarnoki tanár alakját, a kezdő pedig Marlene volt, a végzet asszonya – s az is maradt hosszú évtizedeken keresztül. (Jennings és az utókor kapcsolatán nem sokat segített, hogy az Oscar-díjas színész önként és dalolva propagálta a nácikat.) Bár Orson Welles nem kímélte a filmet, rajta kívül alig akad magára valamit is adó filmrajongó, aki ne örülne, ha A kék angyalt vetítik – erre most a Goethe Intézet A szív diktatúrája című sorozatában kerül sor a Szimpla kertben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.