Egy zsidó elmegy a pszichológushoz

  • 2015. december 1.

Snoblesse

Mamelosn – három női sors az NDK-ból.
false

 

Fotó: Hajmási Péter

A nagymama túlélte a koncentrációs tábort, és hithű kommunista lett az NDK-ban. Az unoka egészen New Yorkig menekül, hogy túlélje a családját. Az anya sem a judaizmussal, sem a kommunizmussal nem bírja összekötni az életét. A Kleist-díjas Marianna Salzmann német nyelvterületen igen népszerű darabjában egy család nőtagjainak három generációjára és a jiddise máme jelenségre vetül a reflektorfény. S hogy mi is az a jiddise máme, annak érzékeltetésére álljon itt egy – a produkció beharangozójában is feltűnő – viccecske:

Egy zsidó elmegy a pszichológusához.

– Hogyan telt a hétvége? – kérdezi a pszichológus.

– Ó, köszönöm, nagyon jól, tényleg nagyon jól. Bár azt hiszem, volt egy freudi elszólásom.

– Ó, hadd segítsek, mi történt? – így a pszichológus.

– Hát, ööö. Éppen együtt vacsorázott az egész család.

– Mindenki ott ült az asztalnál?

– Igen. Mindenkinek jó kedve volt, igazából nekem is, de amikor meg akartam sózni a levest, és meg akartam kérni az anyámat, hogy adja oda a sót…

– Igeeeen? – kérdezi a pszichológus.

– Hát, igazából azt akartam mondani, hogy anya, ideadnád a sót, légy szíves?

– És ehelyett mit mondott?

– Anya, az isten verjen meg, tönkretetted az életem.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.