Bábozni felfújt nejlonelemmel - Eke Angéla bábszínész

  • rés a présen
  • 2015. december 1.

Snoblesse

Műsoron a Halotti Thor – a II. TITÁNium Színházi Szemle Jurányi-díjas előadása.

rés a présen: Mi az a Nylon Group?

Eke Angéla: A Színművészeti Egyetem bábosztályának elvégzése után Márkus Sándor osztálytársammal úgy döntöttünk, hogy az öt év alatt felhalmozott gondolatainkat az életünkről, a színházról, a még nem nagyon létező felnőttbábszínházról megpróbáljuk valami formába önteni és megmutatni. Ezt a döntésünket megelőzte egy európai turné az egyetemen elkészített vizsgaelőadással, amit egy hatalmas felfújt nejlonkockával játszottam. Díjjal is jutalmaztak Belgiumban. Ezek az utazások megerősítettek minket abban, hogy belevágunk. Aztán hazajöttünk, és saját finanszírozásból csináltunk egy bemutatkozó estet a Kontra klubban Start címmel. Itt vegyítettük először a színházat, a felfújt nejlonelemmel bábozást, a gasztronómiát és az elektronikus partit. Rögtön ezután a Budapest Bábszínházban kaptunk lehetőséget, ahol a Burok című előadásban a színház határait kutattuk. A nézők nem tudták, de az esküvőnkre érkeztek.

false

 

Fotó: Kirschner Anna

rap: Rendezőként jegyzed a Halotti Thort. Hogyan jött létre az előadás?

EA: A Titánium pályázat nyertes előadása. Ide egy rendezői koncepcióval kellett pályázni, és 5 nyertes lett. Óriási dolognak tartottuk, hogy mi is köztük lehetünk, hiszen még csak fél éve léteztünk. Sanyival egy olyan színházi eseményt álmodtunk, hogy megcsináljuk a saját halotti torunkat. Felravatalozzuk magunkat, és a lerázandó problémáinkat inspirációul használva egy újjászületéshez vezető utazástörténetet kreálunk különböző próbatételekkel. Mai internetes challenge-eket emelünk az előadásba, és élőben megcsináljuk őket (ice bucket, cinnamon challenge), amivel a lakossági performanszokra reflektálnánk. Nálunk nincs rendező, olyan formában dolgozunk, hogy a dramaturgunk, Nagy Orsolya minden próbán velünk van, harmadik szemként is. De 13 fős a stábunk. Felfújt nejlon testrészeket használunk bábként, a színen Sanyin és rajtam kívül van egy elektronikus zenét játszó dj, Subotage, aki egy live act és egy dj-szett sajátos hibridjét adja a teljes előadás alatt. Neobábflow, mi ezt a műfaji megnevezést szültük a Thorhoz.

rap: Hol találkozhatunk még veled ebben az évben?

EA: Játszom a Szkéné Színházban, Székely Csaba Bánya trilógiájának utolsó két részében. Fontos előadások, nagyon szeretem játszani őket. A Pinceszínházban a Guppi című darab főszerepét játszom, óriási feladat, igazi álomszerep. Tamara, a kissé mániákus, elnyomott, egyedi fantáziavilágú nő, aki nem tud kitörni az áldozat szerepéből. Továbbá a Karinthy Színházban játszom két előadásban, a Klotild néni és a Róza című darabban, és emellett ott van a Halotti Thor. Ez elég sokféle színház, de így képzeltem. Ezek mellett nagyon szeretek forgatni, inspiráló számomra a kortárs filmesekkel együtt lüktetni. Legutóbb Hartung Attila Ischler című kisfilmjét forgattuk, amely komoly nemzetközi sikereket ért el. Szeretek szinkronizálni is, teljesen más koncentrációt igényel.

rap: Ha mesét kéne rendezned, a Csipkerózsikát vagy a Jancsi és Juliskát választanád szívesebben?

EA: Kiskoromban nem szerettem a meséket, szégyelltem, hogy meghatódom rajtuk. De ezek a Grimm-mesék elég horrorisztikusak, a Jancsi és Juliskát el tudnám képzelni egy nyári időszakban futó erdei horrorszínházban. Szívesen kísérleteznék azzal, hogy lehetne a nézőknek átélni azt, amit a két kölyök ott az erdőben. Nylon Group-osítani a Jancsi és Juliskát, ezt bírnánk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."