Bábozni felfújt nejlonelemmel - Eke Angéla bábszínész

  • rés a présen
  • 2015. december 1.

Snoblesse

Műsoron a Halotti Thor – a II. TITÁNium Színházi Szemle Jurányi-díjas előadása.

rés a présen: Mi az a Nylon Group?

Eke Angéla: A Színművészeti Egyetem bábosztályának elvégzése után Márkus Sándor osztálytársammal úgy döntöttünk, hogy az öt év alatt felhalmozott gondolatainkat az életünkről, a színházról, a még nem nagyon létező felnőttbábszínházról megpróbáljuk valami formába önteni és megmutatni. Ezt a döntésünket megelőzte egy európai turné az egyetemen elkészített vizsgaelőadással, amit egy hatalmas felfújt nejlonkockával játszottam. Díjjal is jutalmaztak Belgiumban. Ezek az utazások megerősítettek minket abban, hogy belevágunk. Aztán hazajöttünk, és saját finanszírozásból csináltunk egy bemutatkozó estet a Kontra klubban Start címmel. Itt vegyítettük először a színházat, a felfújt nejlonelemmel bábozást, a gasztronómiát és az elektronikus partit. Rögtön ezután a Budapest Bábszínházban kaptunk lehetőséget, ahol a Burok című előadásban a színház határait kutattuk. A nézők nem tudták, de az esküvőnkre érkeztek.

false

 

Fotó: Kirschner Anna

rap: Rendezőként jegyzed a Halotti Thort. Hogyan jött létre az előadás?

EA: A Titánium pályázat nyertes előadása. Ide egy rendezői koncepcióval kellett pályázni, és 5 nyertes lett. Óriási dolognak tartottuk, hogy mi is köztük lehetünk, hiszen még csak fél éve léteztünk. Sanyival egy olyan színházi eseményt álmodtunk, hogy megcsináljuk a saját halotti torunkat. Felravatalozzuk magunkat, és a lerázandó problémáinkat inspirációul használva egy újjászületéshez vezető utazástörténetet kreálunk különböző próbatételekkel. Mai internetes challenge-eket emelünk az előadásba, és élőben megcsináljuk őket (ice bucket, cinnamon challenge), amivel a lakossági performanszokra reflektálnánk. Nálunk nincs rendező, olyan formában dolgozunk, hogy a dramaturgunk, Nagy Orsolya minden próbán velünk van, harmadik szemként is. De 13 fős a stábunk. Felfújt nejlon testrészeket használunk bábként, a színen Sanyin és rajtam kívül van egy elektronikus zenét játszó dj, Subotage, aki egy live act és egy dj-szett sajátos hibridjét adja a teljes előadás alatt. Neobábflow, mi ezt a műfaji megnevezést szültük a Thorhoz.

rap: Hol találkozhatunk még veled ebben az évben?

EA: Játszom a Szkéné Színházban, Székely Csaba Bánya trilógiájának utolsó két részében. Fontos előadások, nagyon szeretem játszani őket. A Pinceszínházban a Guppi című darab főszerepét játszom, óriási feladat, igazi álomszerep. Tamara, a kissé mániákus, elnyomott, egyedi fantáziavilágú nő, aki nem tud kitörni az áldozat szerepéből. Továbbá a Karinthy Színházban játszom két előadásban, a Klotild néni és a Róza című darabban, és emellett ott van a Halotti Thor. Ez elég sokféle színház, de így képzeltem. Ezek mellett nagyon szeretek forgatni, inspiráló számomra a kortárs filmesekkel együtt lüktetni. Legutóbb Hartung Attila Ischler című kisfilmjét forgattuk, amely komoly nemzetközi sikereket ért el. Szeretek szinkronizálni is, teljesen más koncentrációt igényel.

rap: Ha mesét kéne rendezned, a Csipkerózsikát vagy a Jancsi és Juliskát választanád szívesebben?

EA: Kiskoromban nem szerettem a meséket, szégyelltem, hogy meghatódom rajtuk. De ezek a Grimm-mesék elég horrorisztikusak, a Jancsi és Juliskát el tudnám képzelni egy nyári időszakban futó erdei horrorszínházban. Szívesen kísérleteznék azzal, hogy lehetne a nézőknek átélni azt, amit a két kölyök ott az erdőben. Nylon Group-osítani a Jancsi és Juliskát, ezt bírnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.