Electrify 6. – Colin Stetson, Mika Vainio

  • 2014. november 7.

Snoblesse

Egy amerikai szaxofonlegenda és egy finn elektronikus varázsló lesznek a jeles sorozat vendégei.

A hatodik Electrify is különleges alkalomnak ígérkezik a Trafóban: Colin Stetson először lép fel Magyarországon, Mika Vainio pedig a januári, betegség miatt meghiúsult koncertjét pótolja.

false

A michigani születésű Colin Stetson úgyszólván teljesen újraértelmezte a szaxofonjátékot, ezáltal megváltoztatta azokat a korlátokat, beidegzettségeket, mindazt, ahogy a lehetséges világokról gondolkozunk: dinamikai és hangszínspektruma egyaránt lenyűgöző és tekintélyt parancsoló. Laurie Anderson, Sinéad O'Connor és Anthony Braxton oldalán is feltűnt már, de nagy sikerű szólólemezei mellett gyakran szegődik Tom Waits vagy Mats Gustaffson mellé is.

false

Mika Vainio nemcsak az experimentális zene történetében mérföldkőnek számító, nemrég újjáéledő húszéves Pan Sonic techno-innovátor duó egyik feleként, de különböző szólóprodukciói és neves kollaborációi révén is ikonikusnak számít. A tekintélyes életművel rendelkező (vagy két tucat albumot publikáló) finn művész többek között olyanokkal dolgozott együtt, mint Charlemagne Palestine, Alan Vega, Keiji Haino, Fennesz és Merzbow. 2013 végén pedig a kultikus Sunn O))) drone/metal zenekart alapító Stephen O'Malley-vel adott ki közös lemezt ÄÄNIPÄÄ név alatt. Szólóprojektjének zenei világát a hömpölygő ipari zajzene, a dubhangzás, a techno és hiphop ritmusképleteivel való kísérletek, valamint a korai avantgárd elektronika hangfiziológiája határozza meg, ráadásul mindezt kizárólag analóg elektronikus eszközök segítségével próbálja meg formába önteni. A pulzáló, robusztus hangszőnyegekkel és elektronikus lüktetéssel operáló legutóbbi lemeze 2013 őszén jelent meg, Kilo címmel. Ehhez igazodva élő fellépésén a súlyos és nyers zajtömegek mellett absztrakt ritmusjátékokra és kemény ütemekre lehet számítani.

A két külföldi előtt egy izgalmas hangzású magyar duó lép majd fel: Tóth Pál én (elektronika, CD-játszók, tárgyak, kontaktmikrofonok) és Halmos András (dob, ütőhangszerek) felállásban.

Az előadások után hivatalos aftershow-ként a Technologie und das Unheimliche kiadó és összművészeti mozgalom mutatkozik be a Kontra Klubban (a Trafó pincéjében). A T+U a Budapest–Berlin-tengelyen vizsgálja a „conditio humana” és a technológia konfrontációs vonalait, az este során ezúttal a technokultúra és kortárs művészet összefüggéseit kutatva.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.