Electrify 6. – Colin Stetson, Mika Vainio

  • 2014. november 7.

Snoblesse

Egy amerikai szaxofonlegenda és egy finn elektronikus varázsló lesznek a jeles sorozat vendégei.

A hatodik Electrify is különleges alkalomnak ígérkezik a Trafóban: Colin Stetson először lép fel Magyarországon, Mika Vainio pedig a januári, betegség miatt meghiúsult koncertjét pótolja.

false

A michigani születésű Colin Stetson úgyszólván teljesen újraértelmezte a szaxofonjátékot, ezáltal megváltoztatta azokat a korlátokat, beidegzettségeket, mindazt, ahogy a lehetséges világokról gondolkozunk: dinamikai és hangszínspektruma egyaránt lenyűgöző és tekintélyt parancsoló. Laurie Anderson, Sinéad O'Connor és Anthony Braxton oldalán is feltűnt már, de nagy sikerű szólólemezei mellett gyakran szegődik Tom Waits vagy Mats Gustaffson mellé is.

false

Mika Vainio nemcsak az experimentális zene történetében mérföldkőnek számító, nemrég újjáéledő húszéves Pan Sonic techno-innovátor duó egyik feleként, de különböző szólóprodukciói és neves kollaborációi révén is ikonikusnak számít. A tekintélyes életművel rendelkező (vagy két tucat albumot publikáló) finn művész többek között olyanokkal dolgozott együtt, mint Charlemagne Palestine, Alan Vega, Keiji Haino, Fennesz és Merzbow. 2013 végén pedig a kultikus Sunn O))) drone/metal zenekart alapító Stephen O'Malley-vel adott ki közös lemezt ÄÄNIPÄÄ név alatt. Szólóprojektjének zenei világát a hömpölygő ipari zajzene, a dubhangzás, a techno és hiphop ritmusképleteivel való kísérletek, valamint a korai avantgárd elektronika hangfiziológiája határozza meg, ráadásul mindezt kizárólag analóg elektronikus eszközök segítségével próbálja meg formába önteni. A pulzáló, robusztus hangszőnyegekkel és elektronikus lüktetéssel operáló legutóbbi lemeze 2013 őszén jelent meg, Kilo címmel. Ehhez igazodva élő fellépésén a súlyos és nyers zajtömegek mellett absztrakt ritmusjátékokra és kemény ütemekre lehet számítani.

A két külföldi előtt egy izgalmas hangzású magyar duó lép majd fel: Tóth Pál én (elektronika, CD-játszók, tárgyak, kontaktmikrofonok) és Halmos András (dob, ütőhangszerek) felállásban.

Az előadások után hivatalos aftershow-ként a Technologie und das Unheimliche kiadó és összművészeti mozgalom mutatkozik be a Kontra Klubban (a Trafó pincéjében). A T+U a Budapest–Berlin-tengelyen vizsgálja a „conditio humana” és a technológia konfrontációs vonalait, az este során ezúttal a technokultúra és kortárs művészet összefüggéseit kutatva.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.