Electrify 6. – Colin Stetson, Mika Vainio

  • 2014. november 7.

Snoblesse

Egy amerikai szaxofonlegenda és egy finn elektronikus varázsló lesznek a jeles sorozat vendégei.

A hatodik Electrify is különleges alkalomnak ígérkezik a Trafóban: Colin Stetson először lép fel Magyarországon, Mika Vainio pedig a januári, betegség miatt meghiúsult koncertjét pótolja.

false

A michigani születésű Colin Stetson úgyszólván teljesen újraértelmezte a szaxofonjátékot, ezáltal megváltoztatta azokat a korlátokat, beidegzettségeket, mindazt, ahogy a lehetséges világokról gondolkozunk: dinamikai és hangszínspektruma egyaránt lenyűgöző és tekintélyt parancsoló. Laurie Anderson, Sinéad O'Connor és Anthony Braxton oldalán is feltűnt már, de nagy sikerű szólólemezei mellett gyakran szegődik Tom Waits vagy Mats Gustaffson mellé is.

false

Mika Vainio nemcsak az experimentális zene történetében mérföldkőnek számító, nemrég újjáéledő húszéves Pan Sonic techno-innovátor duó egyik feleként, de különböző szólóprodukciói és neves kollaborációi révén is ikonikusnak számít. A tekintélyes életművel rendelkező (vagy két tucat albumot publikáló) finn művész többek között olyanokkal dolgozott együtt, mint Charlemagne Palestine, Alan Vega, Keiji Haino, Fennesz és Merzbow. 2013 végén pedig a kultikus Sunn O))) drone/metal zenekart alapító Stephen O'Malley-vel adott ki közös lemezt ÄÄNIPÄÄ név alatt. Szólóprojektjének zenei világát a hömpölygő ipari zajzene, a dubhangzás, a techno és hiphop ritmusképleteivel való kísérletek, valamint a korai avantgárd elektronika hangfiziológiája határozza meg, ráadásul mindezt kizárólag analóg elektronikus eszközök segítségével próbálja meg formába önteni. A pulzáló, robusztus hangszőnyegekkel és elektronikus lüktetéssel operáló legutóbbi lemeze 2013 őszén jelent meg, Kilo címmel. Ehhez igazodva élő fellépésén a súlyos és nyers zajtömegek mellett absztrakt ritmusjátékokra és kemény ütemekre lehet számítani.

A két külföldi előtt egy izgalmas hangzású magyar duó lép majd fel: Tóth Pál én (elektronika, CD-játszók, tárgyak, kontaktmikrofonok) és Halmos András (dob, ütőhangszerek) felállásban.

Az előadások után hivatalos aftershow-ként a Technologie und das Unheimliche kiadó és összművészeti mozgalom mutatkozik be a Kontra Klubban (a Trafó pincéjében). A T+U a Budapest–Berlin-tengelyen vizsgálja a „conditio humana” és a technológia konfrontációs vonalait, az este során ezúttal a technokultúra és kortárs művészet összefüggéseit kutatva.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.