„A hallgatás irányába fordul” – Natalia Iwaniec táncos

  • rés a présen
  • 2014. november 7.

Snoblesse

A Tiszta föld című előadást november 13-án és 14-én játsszák a Trafóban.

rés a présen: Mit kell tudni a gaga táncról?

Natalia Iwaniec: A gaga egy olyan mozgásnyelv, amit Ohad Naharin, a tel-avivi Batsheva Társulat művészeti vezetője és koreográfusa fejlesztett ki, eredetileg saját táncosai számára. Az egész testet megdolgoztató módszer a társulat minden tagja számára kitűnő edzés, emellett a nyitott kurzusokon az ajtók nyitva állnak bárki előtt, aki saját fizikai képességeit és testtudatát szeretné fejleszteni.

false

rap: Miért kezdtél el foglalkozni az oktatásával?

NI: Diákként kezdtem gagaórákra járni, és már a kezdetekkor úgy éreztem, hogy táncosként sokat segít nekem. Most pedig próbálom átadni a szenvedélyemet másoknak is. A gaga nemcsak a profi táncosoknak, de az amatőröknek is hasznos. A 60 perces tánc­órán nincsenek szünetek vagy feladatok, csak folyamatos, egymást követő instrukciók. Az utasítások nem oltják ki egymást, mindegyik hozzátesz valamit az előzőhöz, így kapcsolódnak egymáshoz. Ez segíti a testünket a kreativitás kibontakoztatásában. Sosem használunk tükröket, így a figyelem a külső helyett befelé, a hallgatás irányába fordul. A mozdulatnak nem feltétlenül kell látványosnak vagy kényelmesnek lennie, sokkal fontosabb, hogy kilépj a komfortzónádból.

rap: Mit csinálsz Lengyelországban?

NI: Miután befejeztem tánctanulmányaimat, kortárs táncot és improvizációt tanítottam. Lengyelország meglehetősen táncközpontúvá vált az elmúlt időszakban. Van néhány tánciskolánk, de igazi jelentőségük a fesztiváloknak és workshopoknak van, amelyek nagyon inspirálóan hatnak a lengyel tanárokra, ugyanakkor sok külföldi oktatót is vonzanak.

rap: Milyen előadásra készülsz Budapesten Kun Attilával, és mik az előzményei?

NI: Nem közösen dolgozunk ezen a darabon, bár az nagyon jó volna. Kun Attila, a Közép-Európa Táncszínház (KET) művészeti vezetője meghívására érkeztem Budapestre azzal a céllal, hogy két hét alatt vezessem be a társulatot a gaga világába – ami fantasztikus volt –, az órák után nélkülem gyakoroltak. Remélem, hasznosnak találták az óráimat, és számos ötletet tudnak meríteni a tanultakból.

rap: Mikor lesz a bemutató, és kikkel készül a darab?

NI: A Tiszta föld című előadás – melynek felkészülési időszakában voltam a társulatnál – premierje november 13-án lesz a Trafóban. A második előadás pedig 14-én.

rap: Milyen más előadások, kurzusok kapcsán találkozhatunk veled a nagyvilágban?

NI: Jelenleg nagyon sokat dolgozom gagaoktatóként Európa különböző országaiban. A jövő hónapban Torinóba utazom, hogy Valeria D’Amicóval dolgozzunk közösen egy új darabon, amiben táncosként és koreográfusként veszek részt. Az előadás premierje de­cember 14-én lesz.

rap: Mit jelent neked a kortárs tánc?

NI: A kortárs tánc a 20. században fejlődött ki, s óriási forradalmat jelentett mind a színház, mind a balett területén. Jelenleg sokféle kortárs ágazat létezik, mint például a Graham-technikák, Cunningham, Limón stb. Ezek a technikák annak eredményeképp születtek, hogy igen nagy igény mutatkozott arra, hogy elkezdjünk a testünkre hallgatni, közelebb kerüljünk a természethez, kísérletezzünk. Számomra a gaga is ennek a forradalomnak a része. Ohad Naharin, aki a kortárs műfaj egyik legfontosabb szereplője, Martha Graham társulatában táncolt az Egyesült Államokban. Ebben a kontextusban úgy tekintek a gaga mozgásnyelvre, mint ennek a hosszú-hosszú kortárstánc-utazásnak egy állomására.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.