„A hallgatás irányába fordul” – Natalia Iwaniec táncos

  • rés a présen
  • 2014. november 7.

Snoblesse

A Tiszta föld című előadást november 13-án és 14-én játsszák a Trafóban.

rés a présen: Mit kell tudni a gaga táncról?

Natalia Iwaniec: A gaga egy olyan mozgásnyelv, amit Ohad Naharin, a tel-avivi Batsheva Társulat művészeti vezetője és koreográfusa fejlesztett ki, eredetileg saját táncosai számára. Az egész testet megdolgoztató módszer a társulat minden tagja számára kitűnő edzés, emellett a nyitott kurzusokon az ajtók nyitva állnak bárki előtt, aki saját fizikai képességeit és testtudatát szeretné fejleszteni.

false

rap: Miért kezdtél el foglalkozni az oktatásával?

NI: Diákként kezdtem gagaórákra járni, és már a kezdetekkor úgy éreztem, hogy táncosként sokat segít nekem. Most pedig próbálom átadni a szenvedélyemet másoknak is. A gaga nemcsak a profi táncosoknak, de az amatőröknek is hasznos. A 60 perces tánc­órán nincsenek szünetek vagy feladatok, csak folyamatos, egymást követő instrukciók. Az utasítások nem oltják ki egymást, mindegyik hozzátesz valamit az előzőhöz, így kapcsolódnak egymáshoz. Ez segíti a testünket a kreativitás kibontakoztatásában. Sosem használunk tükröket, így a figyelem a külső helyett befelé, a hallgatás irányába fordul. A mozdulatnak nem feltétlenül kell látványosnak vagy kényelmesnek lennie, sokkal fontosabb, hogy kilépj a komfortzónádból.

rap: Mit csinálsz Lengyelországban?

NI: Miután befejeztem tánctanulmányaimat, kortárs táncot és improvizációt tanítottam. Lengyelország meglehetősen táncközpontúvá vált az elmúlt időszakban. Van néhány tánciskolánk, de igazi jelentőségük a fesztiváloknak és workshopoknak van, amelyek nagyon inspirálóan hatnak a lengyel tanárokra, ugyanakkor sok külföldi oktatót is vonzanak.

rap: Milyen előadásra készülsz Budapesten Kun Attilával, és mik az előzményei?

NI: Nem közösen dolgozunk ezen a darabon, bár az nagyon jó volna. Kun Attila, a Közép-Európa Táncszínház (KET) művészeti vezetője meghívására érkeztem Budapestre azzal a céllal, hogy két hét alatt vezessem be a társulatot a gaga világába – ami fantasztikus volt –, az órák után nélkülem gyakoroltak. Remélem, hasznosnak találták az óráimat, és számos ötletet tudnak meríteni a tanultakból.

rap: Mikor lesz a bemutató, és kikkel készül a darab?

NI: A Tiszta föld című előadás – melynek felkészülési időszakában voltam a társulatnál – premierje november 13-án lesz a Trafóban. A második előadás pedig 14-én.

rap: Milyen más előadások, kurzusok kapcsán találkozhatunk veled a nagyvilágban?

NI: Jelenleg nagyon sokat dolgozom gagaoktatóként Európa különböző országaiban. A jövő hónapban Torinóba utazom, hogy Valeria D’Amicóval dolgozzunk közösen egy új darabon, amiben táncosként és koreográfusként veszek részt. Az előadás premierje de­cember 14-én lesz.

rap: Mit jelent neked a kortárs tánc?

NI: A kortárs tánc a 20. században fejlődött ki, s óriási forradalmat jelentett mind a színház, mind a balett területén. Jelenleg sokféle kortárs ágazat létezik, mint például a Graham-technikák, Cunningham, Limón stb. Ezek a technikák annak eredményeképp születtek, hogy igen nagy igény mutatkozott arra, hogy elkezdjünk a testünkre hallgatni, közelebb kerüljünk a természethez, kísérletezzünk. Számomra a gaga is ennek a forradalomnak a része. Ohad Naharin, aki a kortárs műfaj egyik legfontosabb szereplője, Martha Graham társulatában táncolt az Egyesült Államokban. Ebben a kontextusban úgy tekintek a gaga mozgásnyelvre, mint ennek a hosszú-hosszú kortárstánc-utazásnak egy állomására.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.