„A hallgatás irányába fordul” – Natalia Iwaniec táncos

  • rés a présen
  • 2014. november 7.

Snoblesse

A Tiszta föld című előadást november 13-án és 14-én játsszák a Trafóban.

rés a présen: Mit kell tudni a gaga táncról?

Natalia Iwaniec: A gaga egy olyan mozgásnyelv, amit Ohad Naharin, a tel-avivi Batsheva Társulat művészeti vezetője és koreográfusa fejlesztett ki, eredetileg saját táncosai számára. Az egész testet megdolgoztató módszer a társulat minden tagja számára kitűnő edzés, emellett a nyitott kurzusokon az ajtók nyitva állnak bárki előtt, aki saját fizikai képességeit és testtudatát szeretné fejleszteni.

false

rap: Miért kezdtél el foglalkozni az oktatásával?

NI: Diákként kezdtem gagaórákra járni, és már a kezdetekkor úgy éreztem, hogy táncosként sokat segít nekem. Most pedig próbálom átadni a szenvedélyemet másoknak is. A gaga nemcsak a profi táncosoknak, de az amatőröknek is hasznos. A 60 perces tánc­órán nincsenek szünetek vagy feladatok, csak folyamatos, egymást követő instrukciók. Az utasítások nem oltják ki egymást, mindegyik hozzátesz valamit az előzőhöz, így kapcsolódnak egymáshoz. Ez segíti a testünket a kreativitás kibontakoztatásában. Sosem használunk tükröket, így a figyelem a külső helyett befelé, a hallgatás irányába fordul. A mozdulatnak nem feltétlenül kell látványosnak vagy kényelmesnek lennie, sokkal fontosabb, hogy kilépj a komfortzónádból.

rap: Mit csinálsz Lengyelországban?

NI: Miután befejeztem tánctanulmányaimat, kortárs táncot és improvizációt tanítottam. Lengyelország meglehetősen táncközpontúvá vált az elmúlt időszakban. Van néhány tánciskolánk, de igazi jelentőségük a fesztiváloknak és workshopoknak van, amelyek nagyon inspirálóan hatnak a lengyel tanárokra, ugyanakkor sok külföldi oktatót is vonzanak.

rap: Milyen előadásra készülsz Budapesten Kun Attilával, és mik az előzményei?

NI: Nem közösen dolgozunk ezen a darabon, bár az nagyon jó volna. Kun Attila, a Közép-Európa Táncszínház (KET) művészeti vezetője meghívására érkeztem Budapestre azzal a céllal, hogy két hét alatt vezessem be a társulatot a gaga világába – ami fantasztikus volt –, az órák után nélkülem gyakoroltak. Remélem, hasznosnak találták az óráimat, és számos ötletet tudnak meríteni a tanultakból.

rap: Mikor lesz a bemutató, és kikkel készül a darab?

NI: A Tiszta föld című előadás – melynek felkészülési időszakában voltam a társulatnál – premierje november 13-án lesz a Trafóban. A második előadás pedig 14-én.

rap: Milyen más előadások, kurzusok kapcsán találkozhatunk veled a nagyvilágban?

NI: Jelenleg nagyon sokat dolgozom gagaoktatóként Európa különböző országaiban. A jövő hónapban Torinóba utazom, hogy Valeria D’Amicóval dolgozzunk közösen egy új darabon, amiben táncosként és koreográfusként veszek részt. Az előadás premierje de­cember 14-én lesz.

rap: Mit jelent neked a kortárs tánc?

NI: A kortárs tánc a 20. században fejlődött ki, s óriási forradalmat jelentett mind a színház, mind a balett területén. Jelenleg sokféle kortárs ágazat létezik, mint például a Graham-technikák, Cunningham, Limón stb. Ezek a technikák annak eredményeképp születtek, hogy igen nagy igény mutatkozott arra, hogy elkezdjünk a testünkre hallgatni, közelebb kerüljünk a természethez, kísérletezzünk. Számomra a gaga is ennek a forradalomnak a része. Ohad Naharin, aki a kortárs műfaj egyik legfontosabb szereplője, Martha Graham társulatában táncolt az Egyesült Államokban. Ebben a kontextusban úgy tekintek a gaga mozgásnyelvre, mint ennek a hosszú-hosszú kortárstánc-utazásnak egy állomására.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.