rés a présen: Mit kell tudni a gaga táncról?
Natalia Iwaniec: A gaga egy olyan mozgásnyelv, amit Ohad Naharin, a tel-avivi Batsheva Társulat művészeti vezetője és koreográfusa fejlesztett ki, eredetileg saját táncosai számára. Az egész testet megdolgoztató módszer a társulat minden tagja számára kitűnő edzés, emellett a nyitott kurzusokon az ajtók nyitva állnak bárki előtt, aki saját fizikai képességeit és testtudatát szeretné fejleszteni.
|
rap: Miért kezdtél el foglalkozni az oktatásával?
NI: Diákként kezdtem gagaórákra járni, és már a kezdetekkor úgy éreztem, hogy táncosként sokat segít nekem. Most pedig próbálom átadni a szenvedélyemet másoknak is. A gaga nemcsak a profi táncosoknak, de az amatőröknek is hasznos. A 60 perces táncórán nincsenek szünetek vagy feladatok, csak folyamatos, egymást követő instrukciók. Az utasítások nem oltják ki egymást, mindegyik hozzátesz valamit az előzőhöz, így kapcsolódnak egymáshoz. Ez segíti a testünket a kreativitás kibontakoztatásában. Sosem használunk tükröket, így a figyelem a külső helyett befelé, a hallgatás irányába fordul. A mozdulatnak nem feltétlenül kell látványosnak vagy kényelmesnek lennie, sokkal fontosabb, hogy kilépj a komfortzónádból.
rap: Mit csinálsz Lengyelországban?
NI: Miután befejeztem tánctanulmányaimat, kortárs táncot és improvizációt tanítottam. Lengyelország meglehetősen táncközpontúvá vált az elmúlt időszakban. Van néhány tánciskolánk, de igazi jelentőségük a fesztiváloknak és workshopoknak van, amelyek nagyon inspirálóan hatnak a lengyel tanárokra, ugyanakkor sok külföldi oktatót is vonzanak.
rap: Milyen előadásra készülsz Budapesten Kun Attilával, és mik az előzményei?
NI: Nem közösen dolgozunk ezen a darabon, bár az nagyon jó volna. Kun Attila, a Közép-Európa Táncszínház (KET) művészeti vezetője meghívására érkeztem Budapestre azzal a céllal, hogy két hét alatt vezessem be a társulatot a gaga világába – ami fantasztikus volt –, az órák után nélkülem gyakoroltak. Remélem, hasznosnak találták az óráimat, és számos ötletet tudnak meríteni a tanultakból.
rap: Mikor lesz a bemutató, és kikkel készül a darab?
NI: A Tiszta föld című előadás – melynek felkészülési időszakában voltam a társulatnál – premierje november 13-án lesz a Trafóban. A második előadás pedig 14-én.
rap: Milyen más előadások, kurzusok kapcsán találkozhatunk veled a nagyvilágban?
NI: Jelenleg nagyon sokat dolgozom gagaoktatóként Európa különböző országaiban. A jövő hónapban Torinóba utazom, hogy Valeria D’Amicóval dolgozzunk közösen egy új darabon, amiben táncosként és koreográfusként veszek részt. Az előadás premierje december 14-én lesz.
rap: Mit jelent neked a kortárs tánc?
NI: A kortárs tánc a 20. században fejlődött ki, s óriási forradalmat jelentett mind a színház, mind a balett területén. Jelenleg sokféle kortárs ágazat létezik, mint például a Graham-technikák, Cunningham, Limón stb. Ezek a technikák annak eredményeképp születtek, hogy igen nagy igény mutatkozott arra, hogy elkezdjünk a testünkre hallgatni, közelebb kerüljünk a természethez, kísérletezzünk. Számomra a gaga is ennek a forradalomnak a része. Ohad Naharin, aki a kortárs műfaj egyik legfontosabb szereplője, Martha Graham társulatában táncolt az Egyesült Államokban. Ebben a kontextusban úgy tekintek a gaga mozgásnyelvre, mint ennek a hosszú-hosszú kortárstánc-utazásnak egy állomására.