Elszabadult Szabadságszobrok – Rutkai Borival

  • 2013. április 3.

Snoblesse

Somebody kúszik / lost in the music / zöldborsó hide me / itt foglak várni / történjen bármi. Rutkai Bori és a Specko Jedno tánczenei estje.


Nemrég jelent meg Rutkai Bori és a Specko Jedno új lemeze, az Anticity, melyről Bori imigyen nyilatkozott (a teljes interjú itt) a Narancsnak: „Egy képzeletbeli, kozmoszba lógatott lábú, csillagtestű települést építgetünk dalokból, festményekből. Menedéket megfáradt, megcsömörlött sorstársaknak. Mesemezőt a realitások térképe helyett.” Mielőtt még mélyebben is belemennénk Bori mesemezőjébe és teljes terjedelmében féltárnánk az Örökölt zsebpörkölt nyelvi leleményeit, néhány szó a ma esti programról: Elszabadult Szabadságszobrok címmel Rutkai Bori és a Specko Jedno kifejezetten tánczenei koncertje következik a Mika Tivadar mulatóban a fun’n’roll és a blues’n’bass csörtetések jegyében.

És akkor a beígért zsebpörkölt:

 

Egy örökölt zsebpörkölt,
az melegít csak igazán.
A gének is, a vének is
nem félnek, mert a télnek is
van széle s azon túl egy tavasz vár
új tavasz vár, egy tavasz vár.

Somebody kúszik,
lost in the music,
zöldborsó hide me,
itt foglak várni,
történjen bármi.

Csak a csipkecsókkal rúzsozzák ki,
csak a hecsedlicsúcsokkal rúzsozzák ki.
(cuppoggás)

Egy örökölt zsebpörkölt,
az melegít csak igazán.
A gének is, a vének is
nem félnek, mert a télnek is
van széle s azon túl egy tavasz vár
új tavasz vár, egy tavasz vár.

sok paraszt vár. új tavasz vár.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.