"Sosem korlátoztak a gyökerek" - Fehér Zsombor zenész

  • rés a présen
  • 2013. július 11.

Snoblesse

Július 19-én a debreceni Campus Fesztiválon lép fel a Kerekes Band. A zenekar frontemberével beszélgettünk.

rés a présen: Nektek a népzene a rock and roll?

Fehér Zsombor: A népzene valójában a régi falusiak rock and rollja. Még volt szerencsénk a maga valóságában látni, hogyan mulat a parasztember, ha "bemelegszik a füle" - hogy fedémesi nagyapámat idézzem. Gyimesi keresztelőben vagy egy palóc pünkösdi búcsúban is ugyanúgy bemelegszik az ember, mint mi egy Bë‘lga-koncerten. A Kerekes Band valamennyi tagja a rockzenéhez húz, de mindenkinek az ereiben ott a magyar falu, ami megtanítja az embert a tisztességes munkára, a hagyományok tiszteletére is. A zenekar a táncházmozgalom mezején kezdte pályafutását, s ott megtanultuk, mitől indul be a városi fiatalok lába. A Pimasz című album öt évig tartó formálódása alatt szakadtunk el a táncház íratlan szabályaitól, és vállaltuk, hogy a magunk képére formáljuk az eddig megtanult népzenei anyanyelvet.

false

rap: Mit kellett mindenképpen megtartani a népzenéből?

FZS: A legfontosabb, hogy megmaradjon az őszinte, letisztult energia, ami a népzenében lüktet, ha arra használják, amire való, valódi érzelmek kifejezésére. A zenekar magját képező három autentikus népi hangszerből tör elő ez a karcos, eredeti hangzás, amely egyben a Kerekes Band működési területét is határolja. A Pimasz c. albumon még dominálnak a népi elemek, ami úgy látszik, fontos volt a brit Songlines Magazine-nak, amikor megítélte nekünk a Top of the World Album címet. Második lemezünkön, a Fel a kalappal! címűn már fele-fele a saját szerzemények és a feldolgozások aránya, míg a What The Folk?!-on már csak három népdalátirat szerepel. Tehát a One more drink Lacikámos Mr. Hungaryben például egy hang népdalelem sincs, mégis ez hozta el nekünk a Fonogram-díjat. A stílus azonban változatlanul etno-funk. Az új album, a Folklore Man a legszínesebb albumunk, de még mindig piros-fehér-zöld.

rap: Ki írja az új számokat?

FZS: A Folklore Man lemez alakulásánál nagyon megszaladt a fantáziám, és minden próbára vittem egy-két új alapötletet, amiből a többiek segítségével vagy lett valami, vagy legalább megegyeztünk abban, hogy nyugodt szívvel landolhat a kukában. Nem korlátoznak minket bevált sablonok, fordulatok a számírásnál, mivel nem vagyunk "ideológiailag képzettek". Kísérletezünk, és ha nekikezdünk egy alapötletre improvizálni, akkor a "Yeeah... ez az! Hogy is volt?" dönti el, merre halad tovább a szám. Részemről a legtöbb dallam sétálás közben, észrevétlenül születik.

rap: Kiktől tanultatok a legtöbbet?

FZS: A legtöbb inspirációt még mindig a 60-as évek angol beatzenéjéből lehet meríteni, eddig Hendrixet szerettem a vad energiája és kemény hangzásvilága miatt, de most gőzerővel felzárkózott a Beatles: egyedi harmóniáival és bravúros dalszerkezeteivel. A végeredményhez még sincs közük, mert egymást inspiráljuk a próbákon. A Pimasz c. albummal úttörő szerepünk volt abban, hogy mára a világzene ilyen népszerű és sokszínű lett.

rap: Hol lehet veletek találkozni a nyáron?

FZS: Játszottunk a Volt Fesztiválon és lesz idén is Egri Bikavér Ünnep, Mesterségek Ünnepe és Budapest Park. A zenekar legemlékezetesebb bulijai mindig a kobucis koncertek "budán, ahol karnyújtásnyira játszunk a 6-700 fős közönségtől. Július 24-én, augusztus 24-én, szeptember 28-án is bemutatjuk ott, hogy mire képes az Etno-Funk Testvériség. A szervezőktől tudjuk, hogy csak egy-két nagy banda képes folyamatosan ennyi embert becsalogatni minden egyes koncertjére.

rap: Van új tervetek?

FZS: Már nagyon várom, hogy ősztől elinduljon a próbaidőszak, amikor ismét új számokat faragunk ebből a pár fadarabból. Még nyáron készítünk egy klipet a Waiting for the Sunshine-hoz, amivel Fábián Juli közreműködésével megalkottuk az új Süss fel, Napot.

rap: Van-e olyan dolog az életedben, amit semmiképp sem csinálnál autentikusan?

FZS: Sosem korlátoztak a gyökerek. Jó, ha van biztos pont, amikor lázadni akarsz. Nagyon érdekel a lakberendezés, azon belül is a space age korszak. De már megint a 60-as években vagyok...

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.