"A tánc örök"

  • rés a présen
  • 2013. december 12.

Snoblesse

A Frenák Pál Társulat három napon át vizsgálja a nemek szerepét, vagyis műsoron a Fiúk. Feicht Zoltán táncossal beszélgettünk.

rés a présen: A balettintézet után milyen képzésben vettél rész?

Feicht Zoltán: Másfél évet töltöttem a Magyar Állami Operaházban, majd a salzburgi színházhoz szerződtem. Itt ismerkedtem meg Rózsavölgyi Zsuzsával, aki bevitt a SEAD-be, azaz a Salzburg Experimental Academy of Dance-be, ahol több kortárs táncirányzattal volt alkalmam megismerkedni. Ez annyira megtetszett, hogy tudatosan kezdtem keresni, kutatni azokat a helyeket, személyeket, akiktől friss tudást sajátíthatok el. Meghatározó volt az Ultima Vez táncművészeinek kurzusa, valamint Libby Farr balett-technikája, Frey Faust mozgáskultúrája, Ted Stoffer színházi kurzusa. A táncvilágot meghatározó együttesekkel is ekkor ismerkedtem meg; Rosas, DV8, Ultima Vez, La La La Human Steps.

rap: Kik a legfontosabb mestereid?

FZ: Azok, akiknek egy-egy mondata, amíg élek, visszhangzik bennem. Simon Mottram, Seregi László és jelenleg Frenák Pál teszi rám a legnagyobb hatást.

false

rap: Melyek a legfontosabb munkáid?

FZ: Az InTime és a Hymen, amit legközelebb Veszprémben láthat a közönség, a Fiúk, amely december 19-21-én megy a Trafóban, a 11 - Fabula Fatalis, ami a Szkéné színpadán látható, a Cirque du Soleil - Two men's Act és a Hattyúk tava.

rap: Hogyan találkoztál a Frenák Társulattal?

FZ: A régi társulattal találkoztam először, 2000-ben, amikor láttam a Tricks & Tracks című előadást. Bejártam hozzájuk tréningezni, figyeltem, hogyan dolgoznak. Akkor nem került sor közös munkára. 2012-ben hívtak fel egy készülő darab kapcsán - ez lett a Hymen -, ami az első közös előadás volt velük.

rap: Frenák híres arról, hogy klasszikusan képzett táncosokkal szeret dolgozni, mégis igyekszik elfeledtetni a "balettmúltat". Veled hol tart ez az ügy?

FZ: Minél jobban feledem a balettmúltat, annál inkább érzem magam klasszikus táncosnak, ami óriási ellentmondás. A klasszikus balett nagyon jó alap. Ha ez megvan, és ezzel együtt képes vagy belefeledkezni az ösztönös, organikus mozgásba, táncba, akkor jön létre az, amit keresünk. Egyre jobban haladok ezzel a dologgal, noha egy 20 éves beidegződést nem kis munka feloldani vagy átalakítani. Szerencsémre elég nyitott és változásra kész vagyok, hogy ezt megtegyem. Igazán kíváncsi vagyok rá, hogy ezzel a tapasztalattal visszatérni és klasszikust táncolni vajon milyen lehet.

rap: Mit jelent neked a Fiúk című darab?

FZ: Mint néző azonnal beleszerettem, egyik kedvenc darabom. Lendületes, és magával sodorja az embert. Mint előadó is komolyan kell venni, mert nagyon fizikális, ugyanakkor a darab energiáját végig tartani kell, és húzni felfelé. Kifejezetten fontos, hogyan osztod be a lendületet, az energiát, a levegőt. Még egy Frenák-darabhoz képest is nagyon lendületes. Ezzel együtt meg kell találni benne a helyed mint férfi szereplő, hiszen erről szól, egy létformának több oldaláról, árnyaltságáról. A férfi jelleg szélsőséges állapotai kerülnek egy közös világba.

rap: A tánc nem a nők világa szerinted?

FZ: Dehogynem! Ugyanakkor a tánc örök érvényű dolog, túlmutat az ilyen korlátokon. Ha pedig a "this is the man's worldre" gondolsz, ami a Fiúkban elhangzó emblematikus szám... nos, igen. Lehet, hogy úgy tűnik, hogy ez a férfiak világa, miközben, ha egy férfi életében nincs egy meghatározó nő, akkor azért van ott, ahol, ha van, akkor meg azért. A tánc ösztönösen egy női minőséget jelent sokaknak. Furcsa, mert táncosként fel sem merül bennem, hogy ez számítana. A tánc örök, kicsit mindent áthat. Ha jobban körülnézek, ez a lelkület, a pulzálás, ami a tánc lényege, nekem mindenben megtalálható.

Előadások: december 19., 20., 21. 20:00

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.