"A tánc örök"

  • rés a présen
  • 2013. december 12.

Snoblesse

A Frenák Pál Társulat három napon át vizsgálja a nemek szerepét, vagyis műsoron a Fiúk. Feicht Zoltán táncossal beszélgettünk.

rés a présen: A balettintézet után milyen képzésben vettél rész?

Feicht Zoltán: Másfél évet töltöttem a Magyar Állami Operaházban, majd a salzburgi színházhoz szerződtem. Itt ismerkedtem meg Rózsavölgyi Zsuzsával, aki bevitt a SEAD-be, azaz a Salzburg Experimental Academy of Dance-be, ahol több kortárs táncirányzattal volt alkalmam megismerkedni. Ez annyira megtetszett, hogy tudatosan kezdtem keresni, kutatni azokat a helyeket, személyeket, akiktől friss tudást sajátíthatok el. Meghatározó volt az Ultima Vez táncművészeinek kurzusa, valamint Libby Farr balett-technikája, Frey Faust mozgáskultúrája, Ted Stoffer színházi kurzusa. A táncvilágot meghatározó együttesekkel is ekkor ismerkedtem meg; Rosas, DV8, Ultima Vez, La La La Human Steps.

rap: Kik a legfontosabb mestereid?

FZ: Azok, akiknek egy-egy mondata, amíg élek, visszhangzik bennem. Simon Mottram, Seregi László és jelenleg Frenák Pál teszi rám a legnagyobb hatást.

false

rap: Melyek a legfontosabb munkáid?

FZ: Az InTime és a Hymen, amit legközelebb Veszprémben láthat a közönség, a Fiúk, amely december 19-21-én megy a Trafóban, a 11 - Fabula Fatalis, ami a Szkéné színpadán látható, a Cirque du Soleil - Two men's Act és a Hattyúk tava.

rap: Hogyan találkoztál a Frenák Társulattal?

FZ: A régi társulattal találkoztam először, 2000-ben, amikor láttam a Tricks & Tracks című előadást. Bejártam hozzájuk tréningezni, figyeltem, hogyan dolgoznak. Akkor nem került sor közös munkára. 2012-ben hívtak fel egy készülő darab kapcsán - ez lett a Hymen -, ami az első közös előadás volt velük.

rap: Frenák híres arról, hogy klasszikusan képzett táncosokkal szeret dolgozni, mégis igyekszik elfeledtetni a "balettmúltat". Veled hol tart ez az ügy?

FZ: Minél jobban feledem a balettmúltat, annál inkább érzem magam klasszikus táncosnak, ami óriási ellentmondás. A klasszikus balett nagyon jó alap. Ha ez megvan, és ezzel együtt képes vagy belefeledkezni az ösztönös, organikus mozgásba, táncba, akkor jön létre az, amit keresünk. Egyre jobban haladok ezzel a dologgal, noha egy 20 éves beidegződést nem kis munka feloldani vagy átalakítani. Szerencsémre elég nyitott és változásra kész vagyok, hogy ezt megtegyem. Igazán kíváncsi vagyok rá, hogy ezzel a tapasztalattal visszatérni és klasszikust táncolni vajon milyen lehet.

rap: Mit jelent neked a Fiúk című darab?

FZ: Mint néző azonnal beleszerettem, egyik kedvenc darabom. Lendületes, és magával sodorja az embert. Mint előadó is komolyan kell venni, mert nagyon fizikális, ugyanakkor a darab energiáját végig tartani kell, és húzni felfelé. Kifejezetten fontos, hogyan osztod be a lendületet, az energiát, a levegőt. Még egy Frenák-darabhoz képest is nagyon lendületes. Ezzel együtt meg kell találni benne a helyed mint férfi szereplő, hiszen erről szól, egy létformának több oldaláról, árnyaltságáról. A férfi jelleg szélsőséges állapotai kerülnek egy közös világba.

rap: A tánc nem a nők világa szerinted?

FZ: Dehogynem! Ugyanakkor a tánc örök érvényű dolog, túlmutat az ilyen korlátokon. Ha pedig a "this is the man's worldre" gondolsz, ami a Fiúkban elhangzó emblematikus szám... nos, igen. Lehet, hogy úgy tűnik, hogy ez a férfiak világa, miközben, ha egy férfi életében nincs egy meghatározó nő, akkor azért van ott, ahol, ha van, akkor meg azért. A tánc ösztönösen egy női minőséget jelent sokaknak. Furcsa, mert táncosként fel sem merül bennem, hogy ez számítana. A tánc örök, kicsit mindent áthat. Ha jobban körülnézek, ez a lelkület, a pulzálás, ami a tánc lényege, nekem mindenben megtalálható.

Előadások: december 19., 20., 21. 20:00

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.