Fuck Up

  • 2013. április 3.

Snoblesse

Éjfekete norvég komédia a Titanicon.


Sokáig titkolták, de a 2003-as Zöld hentesek (mások szerint a 2005-ös Ádám almái) után tovább már nem lehetett elhallgatni, hogy a skandinávok nagyon értik, sőt művelik is a humort, annak is a fekete alfaját. A fekete humor húrjait pengeti a norvég Øystein Karlsen is; s erre nem csak filmje szókimondó címe – Fuck Up – magyarul, kissé megszépítve: Balfék – enged következtetni, de a főhős jellemzése is: „Jack nem az az ember, akit szokás nagyra tartani. Hajlamos például mindent megdugni, ami él és mozog, és az sem zavarja ebben, hogy együtt él barátnőjével. Csupán két dolog szól mellette: természetes sármja és feltétlen hűsége három gyerekkori barátjához.” Nos, e velejéig sármos és mindent megdugó lény és többkilónyi, csomagtartóba rejtett kokain találkozásáról szól a norvég filmrendező „éjfekete komédiája”.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.