Góbi Rita Társulat: Szemünk fénye

  • 2014. szeptember 29.

Snoblesse

Tánc barokk zenével – bemutató!
false

magyarnarancs.hu: Több klasszikus táncos, akivel interjút készítettem, arról beszélt, hogy a kortárs táncot unalmasnak találja, mert nincs lépésanyag és tíz perc után önmagát ismétli.

GR: Van lépésanyag, csak más. Inkább arról lehet szó, hogy ők ezzel nem tudnak azonosulni. Amikor az operában dolgoztam, szembesültem azzal, hogy a táncosok, amikor kértem tőlük valamit, azt mondták, hogy „De hát mi ezt nem tudjuk megcsinálni!”. Mert nem ezt gyakorolták tízéves koruktól. Én is nagyon erősen használom a klasszikus alapokat, de a legnagyobb különbség a balett és aközött, amit én csinálok, hogy a balettnak ugyan van története, de a mozdulatoknak nincs. Egy klasszikus táncos a mozdulatok technikai kivitelezésére figyel, én pedig arra is, hogy milyen érzelmi állapotokat közvetít a mozdulat. Én nem azért emelem fel a lábamat, mert esztétikus és ez a technikai követelmény, hanem azért, mert indokom van rá.

A Góbi Ritával készített interjúnk teljes szövege itt olvasható, az pedig a Marczibányi Téri Művelődési Központban fog kiderülni, hogy a művésznő és társulata Szemünk fénye
című új produkciójában mikor indokolt lábat emelni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.