Godard & Godard

  • 2014. május 28.

Snoblesse

Godard beint a filmművészetnek!

A cannes-i zsűrinek (születési év: 1946) van humora: a zsűri (futottak még) nagydíját megosztva kapta idén a fesztivál legfiatalabb versenyzője, Xavier Dolan (születési év: 1989) és Jean-Luc Godard (születési év: 1930).

false

Jean-Luc Godard-nak van humora: amint megtudta, hogy beválasztották a filmjét (Adieu au langage) az idei fesztiválra, azonnal közölte, hogy nem teszi tiszteletét. Maga helyett a filmjét küldte, egy 3D-ben fogant búcsúlevelet, melyen még sokáig fognak rágódni a kritikusok. Amiben viszont mindenki egyetért: az Alphaville és a Németország kilenc (új) nulla fontos filmek – meg is tekinthetők a Nyitott Műhelyben, a Szerzői Filmklubban, Rossellini Németország 0 év című klasszikusával egyetemben.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.