Ha rút, legyen kövér! – Narancsrevü

  • 2013. március 29.

Snoblesse

Fekete György, Semjén Zsolt, Dörner György és Markó Iván után Eperjes Károly is megihlette a Narancsrevü értelmi szerzőit. Áprilisban is sárguljon a Gólem Színházzal és a Naranccsal!


 

Hogy miként lehet eljutni a Narancsrevübe? Nos, ahogy a régi vicc tartja: gyakorolni, sokat gyakorolni! Esetünkben főleg a szervilizmust, a hozzá nem értést, a kiskirálykodást, mások (esetleg egész rendszerek) ellehetetlenítését és a gerinchajlítás nagybani képességét kell gyakorolnia annak, aki szeretne bejutni a fanyar revüshow-ba. A feladat nem könnyű; csak úgy, valami kis hülyeséggel vagy holmi hétköznapi kis mutyival semmi esély a bejutásra – olyan teljesítmény kell ide, ami eddig csak keveseknek, talán csak Fekete Györgynek, Semjén Zsoltnak, Dörner Györgynek és Markó Ivánnak sikerült. A nagy csapat soraiban hamarosan Eperjes Károlyt is üdvözölhetjük – a népszerű színházi ember nemrég a Narancs Szüret rovatában tett ki magáért a Nemzeti Színházat bíráló, Lucifer-ellenes („Mit keres Lucifer a nézőtéren?”) kirohanásával. A jeles színművész persze nem lesz egyedül a Gólem Színház és a Narancs zenés és táncos, savanyú és sárga, prózai és emelkedett revüjében.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.