The Soft Moon

  • 2013. április 2.

Snoblesse

Hűvös szintihangszínek, forró hangulat – egy kis gótikus cold wave Kaliforniából.


A Luis Vasquez szólóprojektjeként indult San Franciscó-i Soft Moon 2010-ben az év talán egyik legjobb lemezét jelentette meg. A cím nélküli bemutatkozó album hideg, minimalista szintetizátorai, a zakatoló dobgépekre épülő, sötét hangulatú, sajátos „slágerek” valahol az első generációs posztpunk, a cold wave és a gótikus szintipop határmezsgyéjén mozogtak, de a Soft Moon saját kis zenei univerzumára kár lenne skatulyákat húzni. Az előző mondathoz képest csupán az évszámot és a lemezcímet kell megváltoztatnunk az áprilisban Budapestre érkező zenekar jelenének bemutatásához. Az időközben öttagúra bővült formáció (benne Justin Anastasi basszer, Keven Tecon dobos, a kulcsfontosságú szintetizátorokat kezelő Damon Way és a vizuálért felelős Ron Robinson) tavaly Zeros címmel elkészítette a folytatást: az első anyaghoz kísértetiesen hasonló szellemben és színvonalon. Élő fellépéseik élményszámba mennek, a fesztiválfellépéseket és az egyre népesebb rajongótábort elnézve pedig valószínű, hogy utoljára még idén láthatjuk őket ekkora koncertteremben.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.