Haydn–Mozart Plusz

  • 2015. június 9.

Snoblesse

A Budapesti Fesztiválzenekart Takács-Nagy Gábor vezényli.

Kezdjük talán annak taglalásával, hogy miként forgatta Haydn és miként Mozart a lúdtollat. „Mivel Haydn lerakja a kezét, ökonomikusan, csinosan, elegánsan ír, de a hosszabb íveket, a legato kötéseket rövidebbre veszi, mert a lerakott csukló csak rövidebb mozgást enged meg. Mozart keze szabadon mozog, ezért az ő legato ívei szinte túlnyúlnak a kötésre szánt hangokon. Ha ezt nem tudjuk, akkor Haydnnál rossz helyre tesszük a kötéseket, másképp játsszuk a darabokat. Az ő korában még tudták, hogy ha nincs végighúzva az ív, akkor is úgy kell játszani.” A kérdésben Somfai László zenetudós igazította el olvasóinkat (a teljes interjú itt), amiért örök hála, de Takács-Nagy Gábor (interjúnk vele itt) bizonyára betéve tudja a zenetudósi kommentárokat, melyek mind Haydn, mind Mozart műveit kísérik, hiszen ő a karmestere a Haydn–Mozart-sorozat hangversenyeinek.

Takács-Nagy Gábor

Takács-Nagy Gábor

 

A sorozat Haydn egyik legtöbbet játszott „Sturm und Drang” szimfóniájával, az 1771-ben komponált Gyászszimfóniával kezdődik, Weber klarinétversenyével folytatódik, s végül Mozartba [Német táncok, K. 509 és a 28. (C-dúr) szimfónia, K. 200] torkollik. A Haydn–Mozart Plusz sorozat hangversenyeinek szólistái a Végh Sándor-verseny győztesei.

Részletes program

Joseph Haydn: 44. (e-moll „Gyász”) szimfónia, Hob. I:44
Carl Maria von Weber: Esz-dúr klarinétverseny, Op. 74
Wolfgang Amadeus Mozart: Német táncok, K. 509
Wolfgang Amadeus Mozart: 28. (C-dúr) szimfónia, K. 200
Karmester: Takács-Nagy Gábor

Koncertek:

június 11., 19.45

június 12., 19.45

június 13., 15.30

június 14., 15.30

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.