Haydn–Mozart Plusz

  • 2015. június 9.

Snoblesse

A Budapesti Fesztiválzenekart Takács-Nagy Gábor vezényli.

Kezdjük talán annak taglalásával, hogy miként forgatta Haydn és miként Mozart a lúdtollat. „Mivel Haydn lerakja a kezét, ökonomikusan, csinosan, elegánsan ír, de a hosszabb íveket, a legato kötéseket rövidebbre veszi, mert a lerakott csukló csak rövidebb mozgást enged meg. Mozart keze szabadon mozog, ezért az ő legato ívei szinte túlnyúlnak a kötésre szánt hangokon. Ha ezt nem tudjuk, akkor Haydnnál rossz helyre tesszük a kötéseket, másképp játsszuk a darabokat. Az ő korában még tudták, hogy ha nincs végighúzva az ív, akkor is úgy kell játszani.” A kérdésben Somfai László zenetudós igazította el olvasóinkat (a teljes interjú itt), amiért örök hála, de Takács-Nagy Gábor (interjúnk vele itt) bizonyára betéve tudja a zenetudósi kommentárokat, melyek mind Haydn, mind Mozart műveit kísérik, hiszen ő a karmestere a Haydn–Mozart-sorozat hangversenyeinek.

Takács-Nagy Gábor

Takács-Nagy Gábor

 

A sorozat Haydn egyik legtöbbet játszott „Sturm und Drang” szimfóniájával, az 1771-ben komponált Gyászszimfóniával kezdődik, Weber klarinétversenyével folytatódik, s végül Mozartba [Német táncok, K. 509 és a 28. (C-dúr) szimfónia, K. 200] torkollik. A Haydn–Mozart Plusz sorozat hangversenyeinek szólistái a Végh Sándor-verseny győztesei.

Részletes program

Joseph Haydn: 44. (e-moll „Gyász”) szimfónia, Hob. I:44
Carl Maria von Weber: Esz-dúr klarinétverseny, Op. 74
Wolfgang Amadeus Mozart: Német táncok, K. 509
Wolfgang Amadeus Mozart: 28. (C-dúr) szimfónia, K. 200
Karmester: Takács-Nagy Gábor

Koncertek:

június 11., 19.45

június 12., 19.45

június 13., 15.30

június 14., 15.30

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.