Hitchcock: Szédülés

  • 2014. május 6.

Snoblesse

Minden idők egyik legjobb filmje James Stewarttal és Kim Novakkal.
false

Vége az Aranypolgár uralmának! – leginkább ezzel a tanulsággal zárult 2012-ben az angol Sight & Sound filmmagazin szavazása, mely azt hivatott kideríteni, hogy mely filmek tekinthetők a filmművészet csúcsteljesítményeinek. A 10 évente esedékes szavazás győztesének mindenki az Aranypolgárt várta, hiszen Welles filmje könnyedén nyert korábban is, de jött a meglepetés: minden idők legjobb filmje a megszavaztatott kritikusok szerint Hitchcock Vertigója lett. A szakma ezzel régi bűnét tette jóvá, az 1958-as bemutató alkalmával ugyanis sok volt a fanyalgás a kritikai frontokon. Ma már azonban Hitchcock kedvenc filmje a klasszikusok boldog életét éli: a külső helyszínek turistalátványosságok lettek, s nincs olyan jelenete a filmnek, melyet ne elemeztek volna halálra az esztéták. És ez még semmi, mert a Szédülés ráadásul a világ egyik legszórakoztatóbb mozija is. Na, ezt csinálja valaki Hitch után!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.