Táncimpro az USA-ból: Lower Left Collective

  • 2012. június 21.

Snoblesse

Improvizatív tánc a posztmodernen és a tengeren túlról.


Amerikai társulat nyitja a SÍN Kulturális Központ nemzetközi improvizációs fesztiválját, a Kontakt Budapestet. A Lower Left létrejötte sokat köszönhet Dél-Kalifornia kora kilencvenes évekbeli szegényes tánckínálatának, Nina Martin, Karen Schaffman, Jane Blount és Mary Reich ugyanis azért hozták létre a társulatot, mert úgy ítélték, hogy a posztmodern tánc fájóan hiányzik a régió kulturális palettájáról. 1994-ben megalakult a Lower Left kollektíva, s a posztmodern ezzel bevette San Diegót.  Az improvizatív táncmozdulatokra és a csoportos gondolkodásra felesküdött, a hagyományos társulati hierarchiákat elvető társaság először jár Magyarországon, s ha már erre kanyarodtak, az öttagú küldöttség két alkalommal is bemutatja művészetét. Július 1-jén a Lower Left Collective és a Company ST közös projektje, másnap pedig a Lower Lefttől a Horizontal Distance látható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.