"Felemelő érzés" - Bangó Lajos mentor

  • rés a présen
  • 2014. április 30.

Snoblesse

Május 3-án a Zeneakadémián játszanak a Snétberger Zenei Tehetség Központ diákjai. Az iskoláról a kurzusok koordinátorát kérdeztük.

rés a présen: Mikor és miért jött létre a Snétberger Alapítvány?

Bangó Lajos: 2011-től működik a központunk, névadónk, Snétberger Ferenc Liszt- és Kossuth-díjas művész művészeti vezetésével. Ferenc Salgótarjánból származik, nagyon szegény roma családból. Gyerekkori álmát valósíthatta meg azzal, hogy szegény sorsú gyerekeknek segíthet, és esélyt teremt nekik a kitörésre.

rap: Milyen képzések vannak?

false

BL: Harmadik évfolyamát fogadta idén a Snétberger Zenei Tehetség Központ Felsőörsön. Központunk arra épít, amit a gyerekek a családban tanultak. Ösztönözzük és tanítjuk a fiatalokat, hogy kibontakoztathassák képességeiket, és helyt tudjanak állni zenei tanulmányaikban, majd a világ színpadain. A diákok a 12 hetes képzés alatt az egyéni hangszeres órák mellett zenekari gyakorlaton, dzsesszelméletórán, hallás- és improvizációs gyakorlaton vesznek részt. Tanulnak angolt, számítástechnikai ismereteket, valamint szakemberek közreműködésével zajló rendszeres kiscsoportos beszélgetésen vesznek részt a roma identitáshoz kapcsolódó hagyományokról, kultúráról és az emberi jogokról. Tehetségfejlesztő képzésünkben a zenei határok átjárhatók.

rap: Mióta dolgozol itt?

BL: 2013 májusától dolgozom a központban, és az év júliusától vagyok a 12 hét kurzusainak nappali koordinátora és a budapesti hétvégi képzések koordinátora. Mentornak lenni nagyon összetett dolog. Nincsen saját diszciplínája, a személyisége határozza meg az éppen zajló interakciókat a mentoráltjaival, illetve azokkal a szervezetekkel, iskolákkal, amelyekkel tartja a kapcsolatot. A "jó mentor" valamilyen szinten része mentoráltja életének is, jelen van a családban. Fontos, hogy a szülőkkel jó kapcsolatot ápoljunk, hiszen ez megkönnyíti a kooperációt a gyerekekkel.

rap: Vannak emlékezetes történeteid?

BL: Itt minden gyerek története megérne egy könyvet vagy egy filmet, sokan kalandos, már-már népmesei motívumokkal tarkított életet élnek. A szegénység, ahonnan jönnek, összehasonlítva a nemzetközi és hazai színpadok csillogásával, ahol fellépnek, na, az adja nekik az igazi motivációt a gyakorlásra, kitartásra, továbbtanulásra...

rap: Milyen lehetőségei vannak az érvényesülésre az intézet diákjainak?

BL: A fiatal zenészek a képzés kezdetétől fogva arra kapnak ösztönzést, hogy formációkat alakítsanak, megtalálják egyéni hangjukat, és minél többen írjanak saját szerzeményeket. Az év végi zárókoncertjeinken ezt megtapasztalhatja a közönség is. A zenekarok közül többen játszottak már norvég, német, francia színpadokon és neves hazai eseményeken, önállóan vagy neves zenészek felkérésére. A legtöbb felkérést Snétberger Ferenctől és zenésztársaitól kapják a diákok. Központunk évente mintegy százórányi koncertprogramot ad meghívásra az ország különböző pontjain és jeles külföldi fesztiválokon.

rap: Hol lehet látni legközelebb a diákokat?

BL: Május 3-án a Zeneakadémián játszanak. Az est különlegességét az adja, hogy diákok és tanárok együtt lépnek színpadra dzsesszzenével és klasszikus zenei darabokkal. A nyáron láthatók lesznek több jelentős hazai fesztiválon, így a Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertjén, a Művészetek Völgyében, a veszprémi Rozé Rizling Jazz Napokon. Honlapunkon (www.snetbergerkozpont.hu), és a Facebook-oldalunkon mindig megtalálhatók a legfrissebb koncertajánlataink.

rap: Mi az, amit te kapsz a gyerekektől, ettől a munkától?

BL: Szeretek emberekkel foglalkozni, szeretek embereknek segíteni. Fontos, hogy a mélyszegénységben élő, zeneileg tehetséges gyerekeket megtaláljuk és felkaroljuk. Felemelő érzés látni a gyerekeinket fellépni nagy színpadokon, rangos eseményeken. Büszkeséggel tölt el, hogy itt dolgozhatok, egy ilyen nemes cél érdekében.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.