Joy Orbison az A38-on

  • 2014. április 14.

Snoblesse

A kortárs elektronikus tánczenei eklektika egyik állócsillaga először a hajón.
false

Peter O’Grady első zenei szárnypróbálgatásait biztosan megértően fogadta a család – elvégre ő a jungle/d’n’b-klasszikus Ray Keith unokaöccse volna. Amikor azonban megjelent első, már saját Joy Orbison művészneve alatt készült, máig friss hangzású maxija (Hyph Mango/Wet Look) az újfajta hibrid tánczenéket mintegy definiáló Hotflush kiadónál, már senki nem gondolt a nagybácsira. Joy Orbison (aki néha csak Joy O.) azóta is meglepő szorgalommal gyártja remeknél remekebb számait – ezek néha, a gyűjtők nagy bánatára, csak igen kis példányszámú, éppen ezért borsos árú vinileken érhetők el (mármint hagyományos, fizikai formátumban). Szerzeményein jól tanulmányozható a klasszikus house (az e hagyománynak szentelt Wade In/Jels vinil azóta is felülmúlhatatlan, minden értelemben ritka darab), a brit garage és persze dubstep romjaiból szárba szökkent pattogós, kattogós, kopogós bass music hatása – ám a finoman bontakozó, kanyargó melódiákból és az irgalmatlan ütemekből felépülő szerzeményei rendre emblematikusak. Évek óta sikeres tandemet alkot a hozzá képest szinte veteránnak számító, nemrég nálunk járt Boddikával (a Joy O.-t is inspiráló, patinás, habár az utóbbi években kissé inaktív Instra:mental duó, szólóban is befutott beltagjával). A néha más kollégákkal (pl. Pearson Sound) is kiegészülő csapat közös produkciói (ezek közül legfrissebb a More Maim/In Here maxi) külön fejezetet alkotnak a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú tánczenék történetében. Mély és mégis játékos, ezáltal felszabadító erejű szettet várunk a brit vendégtől – hazai oldalról (a Dansmusiq kollektíva részéről) Crimson, Chrom és Grasshop pakol, sőt még pécsi vendégük is lesz Sirmo személyében (a Motorbárban megbújva alkot még: Aafro és Bergi).


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.