Joy Orbison az A38-on

  • 2014. április 14.

Snoblesse

A kortárs elektronikus tánczenei eklektika egyik állócsillaga először a hajón.
false

Peter O’Grady első zenei szárnypróbálgatásait biztosan megértően fogadta a család – elvégre ő a jungle/d’n’b-klasszikus Ray Keith unokaöccse volna. Amikor azonban megjelent első, már saját Joy Orbison művészneve alatt készült, máig friss hangzású maxija (Hyph Mango/Wet Look) az újfajta hibrid tánczenéket mintegy definiáló Hotflush kiadónál, már senki nem gondolt a nagybácsira. Joy Orbison (aki néha csak Joy O.) azóta is meglepő szorgalommal gyártja remeknél remekebb számait – ezek néha, a gyűjtők nagy bánatára, csak igen kis példányszámú, éppen ezért borsos árú vinileken érhetők el (mármint hagyományos, fizikai formátumban). Szerzeményein jól tanulmányozható a klasszikus house (az e hagyománynak szentelt Wade In/Jels vinil azóta is felülmúlhatatlan, minden értelemben ritka darab), a brit garage és persze dubstep romjaiból szárba szökkent pattogós, kattogós, kopogós bass music hatása – ám a finoman bontakozó, kanyargó melódiákból és az irgalmatlan ütemekből felépülő szerzeményei rendre emblematikusak. Évek óta sikeres tandemet alkot a hozzá képest szinte veteránnak számító, nemrég nálunk járt Boddikával (a Joy O.-t is inspiráló, patinás, habár az utóbbi években kissé inaktív Instra:mental duó, szólóban is befutott beltagjával). A néha más kollégákkal (pl. Pearson Sound) is kiegészülő csapat közös produkciói (ezek közül legfrissebb a More Maim/In Here maxi) külön fejezetet alkotnak a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú tánczenék történetében. Mély és mégis játékos, ezáltal felszabadító erejű szettet várunk a brit vendégtől – hazai oldalról (a Dansmusiq kollektíva részéről) Crimson, Chrom és Grasshop pakol, sőt még pécsi vendégük is lesz Sirmo személyében (a Motorbárban megbújva alkot még: Aafro és Bergi).


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.