Joy Orbison az A38-on

  • 2014. április 14.

Snoblesse

A kortárs elektronikus tánczenei eklektika egyik állócsillaga először a hajón.
false

Peter O’Grady első zenei szárnypróbálgatásait biztosan megértően fogadta a család – elvégre ő a jungle/d’n’b-klasszikus Ray Keith unokaöccse volna. Amikor azonban megjelent első, már saját Joy Orbison művészneve alatt készült, máig friss hangzású maxija (Hyph Mango/Wet Look) az újfajta hibrid tánczenéket mintegy definiáló Hotflush kiadónál, már senki nem gondolt a nagybácsira. Joy Orbison (aki néha csak Joy O.) azóta is meglepő szorgalommal gyártja remeknél remekebb számait – ezek néha, a gyűjtők nagy bánatára, csak igen kis példányszámú, éppen ezért borsos árú vinileken érhetők el (mármint hagyományos, fizikai formátumban). Szerzeményein jól tanulmányozható a klasszikus house (az e hagyománynak szentelt Wade In/Jels vinil azóta is felülmúlhatatlan, minden értelemben ritka darab), a brit garage és persze dubstep romjaiból szárba szökkent pattogós, kattogós, kopogós bass music hatása – ám a finoman bontakozó, kanyargó melódiákból és az irgalmatlan ütemekből felépülő szerzeményei rendre emblematikusak. Évek óta sikeres tandemet alkot a hozzá képest szinte veteránnak számító, nemrég nálunk járt Boddikával (a Joy O.-t is inspiráló, patinás, habár az utóbbi években kissé inaktív Instra:mental duó, szólóban is befutott beltagjával). A néha más kollégákkal (pl. Pearson Sound) is kiegészülő csapat közös produkciói (ezek közül legfrissebb a More Maim/In Here maxi) külön fejezetet alkotnak a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú tánczenék történetében. Mély és mégis játékos, ezáltal felszabadító erejű szettet várunk a brit vendégtől – hazai oldalról (a Dansmusiq kollektíva részéről) Crimson, Chrom és Grasshop pakol, sőt még pécsi vendégük is lesz Sirmo személyében (a Motorbárban megbújva alkot még: Aafro és Bergi).


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."