Laibach az A38-on

  • 2014. április 11.

Snoblesse

A szlovén kultúrterroristák sokadik sikeres visszatérése.

Ha létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor az mindenekelőtt a Laibach, elsősorban maguk a zenész-performerek által tudatosan, jól megtervezetten gerjesztett mítosz és hírhedettség okán. Ma már szinte alig lehet elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult szlovéniai (akkor még jugoszláviai) művész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elementáris hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára.

false

Arculcsapásként érte a szocialista blokk (konkrétan és elsődlegesen persze a poszttitoista Jugoszlávia) kultúrpolitikáját egy maréknyi, alig leplezetten totalitárius (vegyesen náci és kommunista – na meg teljesen saját fejlesztésű) katonai és ideológiai jelképeket, és persze megfelelő helyen elhelyezett művészettörténeti allúziókkal operáló, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt kiforgató, parafrazáló kultúrterrorista. Pedig – válaszolják ironikusan a képzőművész tagok az ellenük felhozott vádakra – „csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festő volt”. We Come in Peace (Békével jöttünk) – így szólt a szlovén indusztriál-úttörő képzőművész-zenész csoport, a Laibach tavalyi turnéjának az űrhajózás egyik jelmondatát idéző címe, amit persze a hamar kultstátuszba katapultált (naná: finn!) űrnácis-inváziós Iron Sky című filmből vettek.

A súlyos indusztriál/techno alapú feldolgozásairól, érdekes egyenruháiról és nem utolsósorban végtelen iróniájáról elhíresült Laibach négy éve járt utoljára a város leghatásosabb ipari emlékén, az A38 hajón – akkor az NKS-Laibach Gesamtkunstwerk közösség alapításának harmincadik évfordulóját ünnepelte (egy korábbi, 2007-es, a Volk című himnuszfeldolgozós albumuk megjelenése alkalmából tartott koncertjük kapcsán készült összeállításunk itt olvasható).

Ezúttal hosszú szünet után megjelenő új sorlemezét, a 2014 februári Spectre (Kísértet) című albumot mutatja be. Új program, régi erő – a Laibach kísértete járja be Európát!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.