Karenn az A38-on

  • 2014. április 16.

Snoblesse

Két brit, akik dühös-fémes technóval büntetnek.
false

Utoljára tavaly februárban járt nálunk – szintén a Technokunst sorozat keretében – Jamie Roberts, alias Blawan, aki az évtized elején még ígéretes bass music/garage producerként kezdett (a Hessle Audiónál kiadott bravúros Fram E.P.-vel), ám hamarosan átváltott jó kis savas technóra, majd idővel a még ennél is kíméletlenebb vonalra. Szólómunkásságával párhuzamosan összefogott a többnyire Pariah-ként ismert Arthur Cayzerrel, aki szintén a dubstep/posztdubstep zenéktől jutott el a technóig – Karenn néven készített közös munkáik duzzadnak a brutális energiától, ráadásul laptopok és Ableton helyett kopott, nyúzott szintetizátorokkal és régi analóg dobgépekkel dolgoznak (budapesti fellépésükön ez külön élményforrás: tanúi lehetünk egy igazi, laptopok nélküli, mesteri live-actnek).

false

Karennék zenéjét nehéz behatárolni (tombolni rá egyszerűbb lesz): a technóhoz a szigorú négynegyedes ritmika mellett ugyanaz a kitörési vágy köti, ami annak idején Detroit pionírjait is hajtotta. Ám legalább ennyire megtalálható benne az ősacid pszichedéliája, a bass music energiája, az ipari zene szándékolt ridegsége és a metál kíméletlen, felszabadító ösztönössége (remek ízelítőt kínál zenéikből a Work The Long Nights kiadónak készített dupla EP, a Sheworks 004).

Hazai oldalról természetesen Isu és Dork (Technokunst) fognak lemezezni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.