Kísérletező testek - Batarita koreográfus, táncművész

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 26.

Snoblesse

Itt a Body.Radical Nemzetközi Előadó-művészeti Biennále!

rés a présen: Augusztus 25. és 30. között Body.Radical Nemzetközi Előadó-művészeti Biennále néven jelentkezik az egykori Butoh Fesztivál. Miért?

Batarita: Az Érintéspont Művészeti Alapítvánnyal az a célunk, hogy Magyarországon – és lehetőség szerint a régióban – bemutassuk a távol-keleti előadó-művészetek legújabb irányzatait, a kulturális és művészeti kapcsolatok révén hidat építsünk Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. A 2009-ben indított fesztivál teljes mértékben a butoh táncra fókuszált, de már akkor éreztük, hogy ez a keret túl szűk és teljesen ellentétes a butoh szabadságával. 2011-ben és 2013-ban Itt van Japán lett a fesztivál neve, és a butoh mellett megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, de a filozófiáját tükröző kortárs táncelőadások is. 2015-től a programunkba emeltük a performanszművészetet, és ezzel az előadó-művészet és a képzőművészet határait is elmostuk. De nem csak a műfaji határokat nyitottuk meg, ma már egyforma érdeklődéssel fordulunk az összes ázsiai ország felé, és ha van olyan produkció, ami szellemiségében kapcsolódik az elképzelésünkhöz, nem számít, ha nem a térségből való. Idén kiléptünk a színházi keretek közül is, a Magyar Nemzeti Galéria és a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeum ad otthont a programjainknak. Hangsúllyal van jelen a butoh, de sokkal lényegesebb szempont az előadások válogatásánál, hogy azok minden értelemben határokat feszegető, bátor, pengeélen táncoló, radikális munkák legyenek. Ezért az újabb névváltozás is, amit, remélem, több már nem követ.

false

rap: Mik a legfontosabb programok?

B: A butoh területéről Kominami Yuko élőzenei kísérettel, Valentin Tszin szólóval érkezik. A kortárs táncot a japán Kurosu Ikumi és Katori Naoto férfitestekre koreografált érzékeny duója, a számos díjat nyert koreai koreográfus, Kim Boram és társulata, az Ambiguous Dance Company, valamint az Izraelben élő, volt Batsheva-táncos, Andrea Costanzo Martini szólója képviseli. A programunk újdonságát a Kínából érkező performanszművészek, Liu Wei, He Liping Gao Yuan és Esme Wang Xiaozhou adják. A biennále talán legkülönlegesebb programja a szombaton, augusztus 29-én délután zajló Hopp kert show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszínspecifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben. Az idén eltávozott Murobushi Ko butoh-mester előtt nyitó előadásommal, A kísérletező test 1969–2015 című kamarakiállítással és a Hopp kertmozi programjával tisztelgünk. A mozogni vágyóknak pedig Kominami Yuko butoh, illetve Kim Boram kortárs tánc workshopjával adunk lehetőséget.

rap: Miért fontos megismerni a butoh-t?

B: Ha lebontjuk a butoh-ra ragasztott klisék és külsőségek sorát, nagyon értékes gondolati magot tartunk a kezünkben. Ezek a társadalmi konvencióktól mentes, nyitott, a metafizikai érzékelésre és a másság befogadására ösztönző előadások nemcsak a művészeknek és nemcsak a hazai közönségnek, de bárkinek bárhol a világon rengeteget adnak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."