rés a présen: Augusztus 25. és 30. között Body.Radical Nemzetközi Előadó-művészeti Biennále néven jelentkezik az egykori Butoh Fesztivál. Miért?
Batarita: Az Érintéspont Művészeti Alapítvánnyal az a célunk, hogy Magyarországon – és lehetőség szerint a régióban – bemutassuk a távol-keleti előadó-művészetek legújabb irányzatait, a kulturális és művészeti kapcsolatok révén hidat építsünk Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. A 2009-ben indított fesztivál teljes mértékben a butoh táncra fókuszált, de már akkor éreztük, hogy ez a keret túl szűk és teljesen ellentétes a butoh szabadságával. 2011-ben és 2013-ban Itt van Japán lett a fesztivál neve, és a butoh mellett megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, de a filozófiáját tükröző kortárs táncelőadások is. 2015-től a programunkba emeltük a performanszművészetet, és ezzel az előadó-művészet és a képzőművészet határait is elmostuk. De nem csak a műfaji határokat nyitottuk meg, ma már egyforma érdeklődéssel fordulunk az összes ázsiai ország felé, és ha van olyan produkció, ami szellemiségében kapcsolódik az elképzelésünkhöz, nem számít, ha nem a térségből való. Idén kiléptünk a színházi keretek közül is, a Magyar Nemzeti Galéria és a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeum ad otthont a programjainknak. Hangsúllyal van jelen a butoh, de sokkal lényegesebb szempont az előadások válogatásánál, hogy azok minden értelemben határokat feszegető, bátor, pengeélen táncoló, radikális munkák legyenek. Ezért az újabb névváltozás is, amit, remélem, több már nem követ.
|
rap: Mik a legfontosabb programok?
B: A butoh területéről Kominami Yuko élőzenei kísérettel, Valentin Tszin szólóval érkezik. A kortárs táncot a japán Kurosu Ikumi és Katori Naoto férfitestekre koreografált érzékeny duója, a számos díjat nyert koreai koreográfus, Kim Boram és társulata, az Ambiguous Dance Company, valamint az Izraelben élő, volt Batsheva-táncos, Andrea Costanzo Martini szólója képviseli. A programunk újdonságát a Kínából érkező performanszművészek, Liu Wei, He Liping Gao Yuan és Esme Wang Xiaozhou adják. A biennále talán legkülönlegesebb programja a szombaton, augusztus 29-én délután zajló Hopp kert show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszínspecifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben. Az idén eltávozott Murobushi Ko butoh-mester előtt nyitó előadásommal, A kísérletező test 1969–2015 című kamarakiállítással és a Hopp kertmozi programjával tisztelgünk. A mozogni vágyóknak pedig Kominami Yuko butoh, illetve Kim Boram kortárs tánc workshopjával adunk lehetőséget.
rap: Miért fontos megismerni a butoh-t?
B: Ha lebontjuk a butoh-ra ragasztott klisék és külsőségek sorát, nagyon értékes gondolati magot tartunk a kezünkben. Ezek a társadalmi konvencióktól mentes, nyitott, a metafizikai érzékelésre és a másság befogadására ösztönző előadások nemcsak a művészeknek és nemcsak a hazai közönségnek, de bárkinek bárhol a világon rengeteget adnak.