Kísérletező testek - Batarita koreográfus, táncművész

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 26.

Snoblesse

Itt a Body.Radical Nemzetközi Előadó-művészeti Biennále!

rés a présen: Augusztus 25. és 30. között Body.Radical Nemzetközi Előadó-művészeti Biennále néven jelentkezik az egykori Butoh Fesztivál. Miért?

Batarita: Az Érintéspont Művészeti Alapítvánnyal az a célunk, hogy Magyarországon – és lehetőség szerint a régióban – bemutassuk a távol-keleti előadó-művészetek legújabb irányzatait, a kulturális és művészeti kapcsolatok révén hidat építsünk Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. A 2009-ben indított fesztivál teljes mértékben a butoh táncra fókuszált, de már akkor éreztük, hogy ez a keret túl szűk és teljesen ellentétes a butoh szabadságával. 2011-ben és 2013-ban Itt van Japán lett a fesztivál neve, és a butoh mellett megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, de a filozófiáját tükröző kortárs táncelőadások is. 2015-től a programunkba emeltük a performanszművészetet, és ezzel az előadó-művészet és a képzőművészet határait is elmostuk. De nem csak a műfaji határokat nyitottuk meg, ma már egyforma érdeklődéssel fordulunk az összes ázsiai ország felé, és ha van olyan produkció, ami szellemiségében kapcsolódik az elképzelésünkhöz, nem számít, ha nem a térségből való. Idén kiléptünk a színházi keretek közül is, a Magyar Nemzeti Galéria és a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeum ad otthont a programjainknak. Hangsúllyal van jelen a butoh, de sokkal lényegesebb szempont az előadások válogatásánál, hogy azok minden értelemben határokat feszegető, bátor, pengeélen táncoló, radikális munkák legyenek. Ezért az újabb névváltozás is, amit, remélem, több már nem követ.

false

rap: Mik a legfontosabb programok?

B: A butoh területéről Kominami Yuko élőzenei kísérettel, Valentin Tszin szólóval érkezik. A kortárs táncot a japán Kurosu Ikumi és Katori Naoto férfitestekre koreografált érzékeny duója, a számos díjat nyert koreai koreográfus, Kim Boram és társulata, az Ambiguous Dance Company, valamint az Izraelben élő, volt Batsheva-táncos, Andrea Costanzo Martini szólója képviseli. A programunk újdonságát a Kínából érkező performanszművészek, Liu Wei, He Liping Gao Yuan és Esme Wang Xiaozhou adják. A biennále talán legkülönlegesebb programja a szombaton, augusztus 29-én délután zajló Hopp kert show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszínspecifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben. Az idén eltávozott Murobushi Ko butoh-mester előtt nyitó előadásommal, A kísérletező test 1969–2015 című kamarakiállítással és a Hopp kertmozi programjával tisztelgünk. A mozogni vágyóknak pedig Kominami Yuko butoh, illetve Kim Boram kortárs tánc workshopjával adunk lehetőséget.

rap: Miért fontos megismerni a butoh-t?

B: Ha lebontjuk a butoh-ra ragasztott klisék és külsőségek sorát, nagyon értékes gondolati magot tartunk a kezünkben. Ezek a társadalmi konvencióktól mentes, nyitott, a metafizikai érzékelésre és a másság befogadására ösztönző előadások nemcsak a művészeknek és nemcsak a hazai közönségnek, de bárkinek bárhol a világon rengeteget adnak.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.