Komoróczy Géza: „Nekem itt zsidónak kell lenni”

  • 2013. április 24.

Snoblesse

Könyvbemutató az Írók Boltjában: Komoróczy Gézával Mészáros Sándor beszélget. Közreműködik Bálint András.
Komoróczy Géza


Komoróczy Géza

Fotó: Sióréti Gábor

„A történelemkönyv akkor jó, ha kimerítően szól tárgyáról, módszeresen »mondja fel« a történelmet. A zsidók története Magyarországon I–II. ilyen könyv. Mégis – noha megvan benne a »harag- és részrehajlás-nélküliség« – nem tudja és nem is akarja megkerülni a zsidók iránti gyűlölet és vonzódás örök ellentétét, a magyar történelem ezeréves »vagy-vagy«-át. Komoróczy tiszta vizet önt a pohárba, világosan és egyértelműen megírja, hogy az évszázadok során ki hányadán állt nálunk a zsidókkal – mindig kitekintve az európai kontextusra” – írta kritikusunk Komoróczy tavaly megjelent, több mint 1000 évet és 2000 oldalt felölelő hatalmas monográfiájáról (a teljes recenzió itt), melyhez idén a szöveggyűjtemény – potom 1470 oldal – is megjelent.  A „Nekem itt zsidónak kell lenni” – Források és dokumentumok (965–2012) című kötet megjelenése alkalmából a neves történésszel (interjúnk vele itt) Mészáros Sándor beszélget az Írók Boltjában. Közreműködik Bálint András.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.