Latin-amerikai filmnapok

  • 2013. február 14.

Snoblesse

Oscar-jelölt igaz történet, cannes-i díjas rendező, Berlinben ünnepelt szerzői film és még sokan mások.


Michael Haneke Szerelem című filmjétől alighanem senki és semmi nem veheti el a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart, ámbár épp Hanekével történt  a 2009-es versenyben, hogy az argentinok (Szemekbe zárt titkok) elhappolták előle a díjat. Idén a chilei No című darab okozhat meglepetést - Gael García Bernal egy chilei reklámszakembert játszik, akinek jól sikerült reklámkampánya nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az 1988-as chilei népszavazáson az emberek nagy része Pinochet távozása mellett voksolt. A történet igazabb már nem is lehetne, a Filmakadémia pedig szereti az ilyesmit. A  Berlinale viszont a művészi önkifejezést díjazza, nem hiába kapta  a Tabu című portugál film, Miguel Gomes filmtörténettel játszó, lírai alkotása a kritikusok díját. Mindkét film látható lesz a Budapesten kívül számos vidéki helyszínen is zajló Latin Amerikai Filmnapokon, de bemutatkozik a nézőpróbáló filmjeiről híres Carlos Reygadas legújabb unortodox műve is, a Cannes-ban díjazott Felhők felett. A fesztivál február 24-ig tart, másnap pedig kiderül, sikerült-e a No című filmnek Oscar-ra váltania a jelölését.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.