Meddig él egy fa? – Örkény 100

  • 2012. március 30.

Snoblesse

Örkény-est az író születésének 100. évfordulója alkalmából: Alföldi, Eszenyi, Kern, Bálint András, Halász Judit, Jordán Tamás, Máthé Gábor, Tordy Géza, Udvaros Dorottya és még sokan mások az est fellépői között.



Születésének 100. évfordulója alkalmából Örkény Istvánról szól az este a Pesti Színházban. Elsőként a Színház- és Filmművészeti Egyetem növendékei örkényeznek, különleges összeállítással készülnek az író Mese-levelek című könyvéből – nem lesz könnyű dolguk, ha a Kedves Antalka! kezdetű mese-levél hadarva írt mondatai (Hgy va, éds ksfim. Remlm nm rsszkodsz. Vgyázz mrt btrtm a fjd. Ha megtdm, ho veszkdtél Angval, nm kpsz tbbé soh fagylot. Érs, így mlyen gyrsn leht levelt írn. Soksz cskol szrtő pu = Apu) is kimondásra kerülnek. Utánuk színészek és színházigazgatók, vidékiek és fővárosiak egyaránt, elevenítik fel meghatározó Örkény-élményeiket – egyperces novellák és levelek, színdarab- és novellarészletek, televíziós interjúk és hangfelvételek segítik az emlékezést.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.