Mehldau a Zeneakadémián

  • 2013. október 31.

Snoblesse

Felújított épület, gyakran megújuló zongorista.

Szakállas vicc következik, mi szóltunk előre...

New York City, Manhattan, valahol az 57. utca magasságában, napjainkban. Koncertre siető fiatalember lélekszakadva tör utat magának az emberrengetegben. Az egyik lámpánál kétségbeesetten megszólít egy helybélinek tűnő, decens alakot:

Fiatalember: Uram, uram, ne haragudjon, hogy megszólítom, de hogyan jutok el a Carnegie Hallba?

Megszólított New York-i: Gyakorolni, kedves uram, sokat gyakorolni!

 

 

false

 

 

 

 

 

Nos, Brad Mehldau jazz-zongorista könnyedén vette az akadályt: legutóbb október elején lépett fel a nagy hírű manhattani műintézményben, s hamarosan hasonló felállásában (egy szál zongorával) látható a budapesti Carnegie-ben, a régi-új fényében pompázó Zeneakadémián is. Mehldau igazi sztár, aki a Coltrane-féle My Favourite Thingset ugyanolyan átéléssel játssza, mint a Radiohead-féle Paranoid Androidot vagy az Oasis Wonderwallját; ha a dzsessz határainak feszegetéséről vagy éppenséggel a dzsessz és a rajta kívül eső populáris műfajok közelítéséről van szó, Brad Mehldaunak sosem kellett a szomszédba mennie segítségért: remekül elboldogult egymaga is a feladattal. A méltán világhírű dzsesszzongoristának ez lesz az első szólókoncertje Budapesten.

A vele készített Narancs-interjúban (a teljes szöveg itt) arról vallott – egy politikai hasonlatot is bedobva –, hogy miként fér meg a dzsessz struktúrája a szabad improvizációval?

Brad Mehldau: A saját zenémben soha nem lehet teljesen független egymástól az improvizáció és a felépítettség. A politikai rendszerrel lehetne ezt párhuzamba állítani: szükség van a kormány, az irányítás, a rendezettség bizonyos formáira, de a társadalmon belül létrejöhetnek a bomlás, a rendezetlenség szép mozzanatai, s ez nem más, mint keretek között szabadon improvizálni. Ez egy ideiglenesen szabad pillanat, és nem okoz kárt a magasabb szintű struktúrában sem.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.