Menekülj okosan! – MigrAction

  • 2016. december 12.

Snoblesse

Interaktív színházi társasjáték.

Mielőtt belemennénk, mit is fed a fenti fogalom, vagyis hogy „interaktív színházi társasjáték”, néhány lehangoló adat a játékhoz:

  • Magyarországon 2015-ben 177 135 menedékkérelmet nyújtottak be, a három legnagyobb kibocsátó ország: Szíria, Afganisztán és Irak – háborús övezetek. Ezzel Magyarország a második a benyújtott menedékkérelmek számát illetően Európában, Németország után.
  • 2015-ben 2393 kérelmező volt őrizetben, vagyis fogdán, és nem nyitott menekülttáborban.
  • Tavaly több mint 1,2 millió ember érkezett Európába.
  • Több mint 3700-an haltak meg a Földközi-tengeren.
  • A Political Capital elemzése szerint a bevándorlókkal szembeni előítéletesség és a jóléti sovinizmus magasnak mondható. Lengyelország és Szlovénia kivételével a térségi országok mindegyikében 30% feletti a bevándorlást ellenzők aránya, a legelutasítóbb állam Magyarország (52%).
  • Az elemzők szerint a régióban a bevándorlásellenesség nem a migránsokkal való együttélésen, hanem elsősorban az ismeretlentől való félelmen alapul.
false


És akkor néhány szó a Mentőcsónak Egység, a Füge Produkció és a  Magyar Helsinki Bizottság közös játékáról, a Menekülj okosan!-ról:

Az előadás a The Great Escape című társasjátékon alapul, amelyet az Amnesty International angol szervezete fejlesztett ki.

Az interaktív színházi társasjátékban négy csapat foglal helyet a nézőtéren: négy család, vagyis egy falu közössége. A csapatok menekülni kényszerülnek, mert a falujukat elpusztította a polgárháború. A játék első részében a háborús övezetből való kijutás a céljuk, majd a túlélés a menekülttábor feltételei között, és a kitoloncolás elkerülése. Útjuk során a játékosok súlyos döntéseket hoznak, amelyek következtében időt veszítenek, vagy embereket hagynak hátra.

Rezai Mohammed Amin, a fiatal afgán menekült egyedül maradt a háborús övezetben, ezért hozzácsapódik a játékosok közösségéhez – velük menekül, de mégsem teljes jogú tagja a csapatnak. Vajon ér-e annyit az ő élete is, mint a többieké?

Az előadásban a Magyar Helsinki Bizottság szakértője, Iván Júlia vesz részt játékvezetőként és szakértőként. Ő köti össze a játékot a valósággal; segít értelmezni a menekültek élethelyzeteit, problémáikat, körülményeiket, és valós információkkal szolgál a jogi környezetet illetően.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.