Menekülj okosan! – MigrAction

  • 2016. december 12.

Snoblesse

Interaktív színházi társasjáték.

Mielőtt belemennénk, mit is fed a fenti fogalom, vagyis hogy „interaktív színházi társasjáték”, néhány lehangoló adat a játékhoz:

  • Magyarországon 2015-ben 177 135 menedékkérelmet nyújtottak be, a három legnagyobb kibocsátó ország: Szíria, Afganisztán és Irak – háborús övezetek. Ezzel Magyarország a második a benyújtott menedékkérelmek számát illetően Európában, Németország után.
  • 2015-ben 2393 kérelmező volt őrizetben, vagyis fogdán, és nem nyitott menekülttáborban.
  • Tavaly több mint 1,2 millió ember érkezett Európába.
  • Több mint 3700-an haltak meg a Földközi-tengeren.
  • A Political Capital elemzése szerint a bevándorlókkal szembeni előítéletesség és a jóléti sovinizmus magasnak mondható. Lengyelország és Szlovénia kivételével a térségi országok mindegyikében 30% feletti a bevándorlást ellenzők aránya, a legelutasítóbb állam Magyarország (52%).
  • Az elemzők szerint a régióban a bevándorlásellenesség nem a migránsokkal való együttélésen, hanem elsősorban az ismeretlentől való félelmen alapul.
false


És akkor néhány szó a Mentőcsónak Egység, a Füge Produkció és a  Magyar Helsinki Bizottság közös játékáról, a Menekülj okosan!-ról:

Az előadás a The Great Escape című társasjátékon alapul, amelyet az Amnesty International angol szervezete fejlesztett ki.

Az interaktív színházi társasjátékban négy csapat foglal helyet a nézőtéren: négy család, vagyis egy falu közössége. A csapatok menekülni kényszerülnek, mert a falujukat elpusztította a polgárháború. A játék első részében a háborús övezetből való kijutás a céljuk, majd a túlélés a menekülttábor feltételei között, és a kitoloncolás elkerülése. Útjuk során a játékosok súlyos döntéseket hoznak, amelyek következtében időt veszítenek, vagy embereket hagynak hátra.

Rezai Mohammed Amin, a fiatal afgán menekült egyedül maradt a háborús övezetben, ezért hozzácsapódik a játékosok közösségéhez – velük menekül, de mégsem teljes jogú tagja a csapatnak. Vajon ér-e annyit az ő élete is, mint a többieké?

Az előadásban a Magyar Helsinki Bizottság szakértője, Iván Júlia vesz részt játékvezetőként és szakértőként. Ő köti össze a játékot a valósággal; segít értelmezni a menekültek élethelyzeteit, problémáikat, körülményeiket, és valós információkkal szolgál a jogi környezetet illetően.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.