„Mindig szembementünk” - Fehér Viktor dobos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 3.

Snoblesse

Kerekes Band Erdőbényén

rés a présen: Emlékszel az első Kerekes Band-koncertre?

Fehér Viktor: Az elsőre sajnos nem, de biztosan nagyon amatőr volt. A kezdet mindig nehéz, de legalább egy csomó vicces sztorink van, amik utólag nagyon tudnak hiányozni. Volt, hogy leállt egy koncert, mert a színpad melletti fagyiárus kihúzta a konnektorból az erősítőt, hogy bedugja a fagylaltgépét. Volt, amikor vidéken meg akartak verni minket, mert a közönség azt hitte, hogy valami bálzenét fog kapni. Amikor profivá válik az ember, minden szabályozott lesz. Mindenki azért dolgozik, hogy ne legyen semmi malőr.

rap: Honnan érkeztél a zenekarba?

false

FV: Amikor testvéremmel, Zsomborral megalapítottuk a bandát, csak annyit szerettünk volna, hogy a Kerekes legyen a legjobb moldvai-gyimesi népzenei együttes. Aztán rá kellett jöjjünk, hogy mi nem Moldvában születtünk, hanem Egerben, és a zene is olyan, mint a borkészítés, akkor izgalmas, ha megjelenik benne a terroir jelleg. Ha ez megvan, akkor valami egyedi születik. Ha nincs, akkor me­gint csak lemásoltunk valamit. Úgyhogy mi inkább hagytuk, hogy a saját identitásunk legyen a mérv­adó: a magyar pásztorhagyományokból merítkező kemény, de szabad zene.

rap: Az elmúlt 20 évetekben volt valami változás?

FV: A legnagyobb változást a 2006-os Pimasz lemez hozta, amivel letértünk a népzenei útról, és a saját lábunkra álltunk. Akkor még nem tudtuk, hogy ez hozza meg a valódi sikert. Egy számunkra akkor még ismeretlen könnyűzenei hipertérben kezdtünk el lebegni, ahol minden kritikus más zenei műfajba sorolt be minket. Mi az osztályozás helyett azóta is töretlenül építjük a Kerekes brandet, ami egyelőre minket igazol: Fonogram-díjak, aranylemezek.

rap: Melyek azok a népzenét a modern zenével vegyítő zenekarok, akiket szeretsz?

FV: A magyar crossover mozgalomban nekem még mindig a Muzsikás az etalon. Náluk egységesebb hangzással, kiérleltebb gondolatisággal kevesen álltak elő. Máskülönben mindig a dinamikus zenéket kerestem. Amikor először jártam Gyimesben, lenyűgözött az a nyers erő, ahogy a táncosok ropogtattak, és ahogy zengett a gardon. Ugyanennyire imádom Ringo Starr pumpálását vagy Muddy Waters énekét. Valaki a technikára esküszik, én a dinamikára.

rap: Melyik betyárfigurát kedveled leginkább?

FV: A betyárok egy része közönséges bűnöző volt, akikkel nem vállalnék közösséget. A másik része egy olyan rendszer ellen lázadt, amiben kívül­állók voltak. Ilyen szempontból nem hiszem, hogy sok különbség van például Vidróczki és James Brown között. Vidróczki nem akarta, hogy besorozzák, James Brown nem akart elnyomott feketeként élni. A lázadáson van a hangsúly. Mi sem akartunk soha béna „népiszopi furulyazenét” játszani, mert hittünk és hiszünk abban, hogy ennek a zenének ereje van, és ugyanolyan létjogosultsága, mint a gitárzenének, a laptopos dj-zésnek vagy a mindent felülíró hiphopnak. Ilyen szempontból mindig szembementünk a zeneiparral.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.