Munk a Fogasházban

  • 2014. december 8.

Snoblesse

Egy német dj-legenda, akinek funkból van a lelke.
false

A Munk formációt eredetileg duóként hozta létre a legendás hírű, még 1999-ben gründolt német Gomma kiadó két rafinált ízléssel megáldott alapítója: Mathias Modica és Jonas Imbery. Utóbbi azonban a 2008-as Cloudbuster album elkészültét követően kiszállt a produkcióból, és mostanában Teloniusként készít figyelemre méltó, finom house-okat. A Munk zenéje maga is alapos fazonigazításon esett át működésének jó évtizede alatt – s ez legalább annyira egyfajta szerves fejlődés eredménye, mint a menet közbeni személycseréé. A korai Gomma-kiadványok (no és persze a 2000-től kiadott első Munk EP-k, maxik) a maguk korában előremutató és trendi, kemény elektróba, house-ba oltott absztrakt funkhangzása máig emlékezetes – a felszíni lüktetés alól rendre felhabzott a gondosan elaborált, történelem előtti diszkóalap. Az új évtized Munk-lemezei némileg mások: a már egyedül Modica által összerakott 2011-es The Bird And The Beat sok vokállal (számos tracken a nagyszerű Pollyester, azaz Polina Lipovskaja közreműködésével) szólal meg: a 4/4-es lüktetés mondhatni a régi, de a hangzás még tovább finomult. A legfrissebb, alig pár hónapos Chanson 3000 dinamikus, érzéki és módfelett élvezetes zeneanyagot rejt: zömmel vokális, megcsavart diszkóból, ravaszul manipulált house-ból építkező, jelentős részben slágergyanús szerzemények sorakoznak egymás után, néhány olyan instrumentális csemegével kiegészülve, mint a hibátlan partibomba Analogue Attitude. Mathias oldalán közreműködőként ezúttal a Londonból Berlinbe települt Mona Lazette-et találjuk, aki Mama művésznéven számos lemezen (például Tiefschwarz-EP-ken) énekelt már – idén pedig közös EP-t és egy teljes albumot készített a görög house-varázsló Argyval. Az ő hangja (kiegészülve az ezen az albumon bemutatkozó Lizzie Paige énekével) kifejezett soulos ízt kölcsönöz az amúgy is forró hangulatú lemeznek. S ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Mathias az utóbbi évtizedben nem csupán trendteremtő (a brit zenei sajtó által is a DFA-kiadóvezető, LCD Soundsystem-legenda James Murphyhez hasonlított) szerző-producernek, de menő és kreatív dj-nek is számított – elektrofunkból, house-ból, diszkóból és ezek vegyülékeiből összerakott, szellemes szettjei több mint táncra ingerlőek. Mindezt nyilván megmutatja Luca-nap éjszakáján, egy boszorkányos estén – nem mellesleg a Deck Attack partisorozat születésnapján.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.