|
Der Morgen, der Tag, die Nacht – ez a tematikája a Danubia ősszel indult Schubert-ciklusának. „Rejtőzz el, ó Nap!” – Múlj el, világ!” E két felkiáltás közé feszül ki az „Auflösung” című dal, melynek szövegét Schubert egyik legbensőségesebb barátja, a borongós hangulatú Johann Mayrhofer írta. Az ő költészetének egyik állandó szólama a búcsúé és talán nem véletlen, hogy Schubert közel ötven versét zenésítette meg. A komponistától ugyanakkor távol álltak a búcsú patetikus, néha önsajnáló gesztusai. Utolsó zeneművei – mint amilyen a Hattyúdalok címen közreadott dalsorozat, a három zongoraszonáta vagy a C-dúr kvintett – inkább az összegzés és a betakarítás jegyében álltak. Schubert igazán soha nem félte az ismeretlen túloldalt, sőt: úgy érezte, hogy az itteninél egy jobb élet vár rá. „Az éjszakai erdő csöndjében otthonodra lelsz” – hirdetik a zeneszerző különleges hangvételű, már-már misztikus beavatási rítusnak tetsző férfikari művei.
Program:
- C-dúr kvintett (D956)
- Die Nacht (D983c)
- Nachtgesang im Walde (D913)
- Nacht und Traume (D827 – Max Reger hangszerelése)
- Auflösung (D807 – Dinyés Dániel hangszerelése)
- Im Walde (D834 – Dinyés Dániel hangszerelése)
- Nachtmusik (D848)
- Gesang der Geister über den Wassern (D714)
- Gretchen am Spinnrade (D118 – Liszt Ferenc hangszerelése)
- Blondel zu Marien (D626 – Dinyés Dániel hangszerelése)
- Die junge Nonne (D828 – Liszt Ferenc hangszerelése)
Közreműködik: Szent Efrém Férfikar (művészeti vezető: Bubnó Tamás), Kolonits Klára – ének. Vezényel: Dinyés Dániel. Az egyes kompozíciók között a közönség házigazdája, a Zeneakadémia tanára, Eckhardt Gábor beszél a zene hátteréről, vetített illusztrációk kíséretében.