„Ott lent minden megváltozott” - Ágens előadóművész

  • rés a présen
  • 2016. október 7.

Snoblesse

Az idő fúriái - október 7-én és 8-án a Szkénében.

rés a présen: Pár éve eltűntél, hová?

Ágens: Elmentem, mert úgy éreztem, hogy ami itt kezd kialakulni, annak semmi köze ahhoz, amiért én a művészettel foglalkozom. Harcolni kell, persze. Tettem is. Aláírtam, mentem, odaálltam azok mellé, akik mellé helyesnek gondoltam, de mikor azt éreztem, hogy a hadakozás a művészet egylényegűségének a kárára van, leléptem, keresni azt. Sokáig tartott feldolgoznom. Bikalon, e csöpp faluban befogadtak; az Élménybirtokon csinálok előadásokat. A sebeimet begyógyították (új sebeket kaptam, természetesen), feltápláltak, s egy rendkívül szélsőséges impulzusokkal és élményekkel teli, valódi közösségi élményt kaptam cserébe, amiért napra nap meg kell küzdenem, de ez ezzel jár.

rap: Hogyan keveredtél Párizsba aztán?

Á: Deáky Szandra, ott élő színésznő mutatta meg a cédéimet a La CIE Cosmopolite du Pierrot Lunaire francia társulat vezetőjének, Sylvaine Hinglais-nek. Ez egy nemzetközi társulat, a világ minden tájáról dolgoznak benne. Az első évben „csak” az éneklésemet kívánták meg, a második évben már közös munkát terveztünk, a témát én hoztam. Évek óta kutatom az idő problematikáját s az emberre mért csapásait, áldásait. Én itt próbáltam Gál Éva táncossal, ők ott. Skype-on, videókon küldtük egymásnak a próbafolyamat eredményeit. Mivel egész más kulturális hivatkozási pontokból dolgoztunk, irgalmatlanul izgalmas időszak volt.

false

 

Fotó: Tóth Bianka

rap: Október 7-én lesz látható a Szkénében a darab. Mit kell tudnunk róla?

Á: Az idő fúriái humorral, iróniával az egyidejű lét (idő) válaszait kutatja. Szerintem birtokba lehet venni az időt, ha elég bátrak és nyitottak vagyunk, s valóban azzal foglalkozunk, amivel foglalkoznunk kell. A mismásolás, fecsegés, fedés rosszat tesz a felfedezésnek. Sajnálom, de igazat kell mondani. És ekkor, de csakis ekkor, megnyílik az időkapu.

rap: Mikor láthatunk még Budapesten?

Á: Október 14-én, 20 órakor a Jurányi Házban lesz ismét A vércirmos című előadásom, mely a Bikalon töltött négy év tapasztalatainak összessége, önreflexív, ironikus formában. E szilaj és vad évek szellemi összefoglalása a darab, valamint a korántsem mindennapi történetek bemutatása. Az előadás nem lineáris időben gondolkodik, hanem az érzéki világ asszociációs rendszerét használja. A vércirmos az önazonosság története.

rap: Változott-e ott a munkamódszered?

Á: Ott lent minden megváltozott. Megtanultam a még pontosabb fogalmazást. Kifejlesztettem az interaktivitás minden időpillanatban alkalmazható módszerét, s ez magával hozta az improvizáció határtalan szabadságát is.

rap: Mik az évadra meg hosszabb távra a terveid?

Á: Bikalon leginkább az iskolásokra koncentrálok most. Tavaly beindult az Amúgy Rómeó és Júlia című előadás és feldolgozó foglalkozás gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Idén csinálom a Szerelmi okosítás diákoknak című foglalkozást, amely a rendkívül sikeres, Kurtizánképző című interaktív színházi terápiából mint anyaelőadásból nőtt ki, kifejezetten a tanárok és iskolaigazgatók kérésére, korosztályi bontásban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.