„Ott lent minden megváltozott” - Ágens előadóművész

  • rés a présen
  • 2016. október 7.

Snoblesse

Az idő fúriái - október 7-én és 8-án a Szkénében.

rés a présen: Pár éve eltűntél, hová?

Ágens: Elmentem, mert úgy éreztem, hogy ami itt kezd kialakulni, annak semmi köze ahhoz, amiért én a művészettel foglalkozom. Harcolni kell, persze. Tettem is. Aláírtam, mentem, odaálltam azok mellé, akik mellé helyesnek gondoltam, de mikor azt éreztem, hogy a hadakozás a művészet egylényegűségének a kárára van, leléptem, keresni azt. Sokáig tartott feldolgoznom. Bikalon, e csöpp faluban befogadtak; az Élménybirtokon csinálok előadásokat. A sebeimet begyógyították (új sebeket kaptam, természetesen), feltápláltak, s egy rendkívül szélsőséges impulzusokkal és élményekkel teli, valódi közösségi élményt kaptam cserébe, amiért napra nap meg kell küzdenem, de ez ezzel jár.

rap: Hogyan keveredtél Párizsba aztán?

Á: Deáky Szandra, ott élő színésznő mutatta meg a cédéimet a La CIE Cosmopolite du Pierrot Lunaire francia társulat vezetőjének, Sylvaine Hinglais-nek. Ez egy nemzetközi társulat, a világ minden tájáról dolgoznak benne. Az első évben „csak” az éneklésemet kívánták meg, a második évben már közös munkát terveztünk, a témát én hoztam. Évek óta kutatom az idő problematikáját s az emberre mért csapásait, áldásait. Én itt próbáltam Gál Éva táncossal, ők ott. Skype-on, videókon küldtük egymásnak a próbafolyamat eredményeit. Mivel egész más kulturális hivatkozási pontokból dolgoztunk, irgalmatlanul izgalmas időszak volt.

false

 

Fotó: Tóth Bianka

rap: Október 7-én lesz látható a Szkénében a darab. Mit kell tudnunk róla?

Á: Az idő fúriái humorral, iróniával az egyidejű lét (idő) válaszait kutatja. Szerintem birtokba lehet venni az időt, ha elég bátrak és nyitottak vagyunk, s valóban azzal foglalkozunk, amivel foglalkoznunk kell. A mismásolás, fecsegés, fedés rosszat tesz a felfedezésnek. Sajnálom, de igazat kell mondani. És ekkor, de csakis ekkor, megnyílik az időkapu.

rap: Mikor láthatunk még Budapesten?

Á: Október 14-én, 20 órakor a Jurányi Házban lesz ismét A vércirmos című előadásom, mely a Bikalon töltött négy év tapasztalatainak összessége, önreflexív, ironikus formában. E szilaj és vad évek szellemi összefoglalása a darab, valamint a korántsem mindennapi történetek bemutatása. Az előadás nem lineáris időben gondolkodik, hanem az érzéki világ asszociációs rendszerét használja. A vércirmos az önazonosság története.

rap: Változott-e ott a munkamódszered?

Á: Ott lent minden megváltozott. Megtanultam a még pontosabb fogalmazást. Kifejlesztettem az interaktivitás minden időpillanatban alkalmazható módszerét, s ez magával hozta az improvizáció határtalan szabadságát is.

rap: Mik az évadra meg hosszabb távra a terveid?

Á: Bikalon leginkább az iskolásokra koncentrálok most. Tavaly beindult az Amúgy Rómeó és Júlia című előadás és feldolgozó foglalkozás gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Idén csinálom a Szerelmi okosítás diákoknak című foglalkozást, amely a rendkívül sikeres, Kurtizánképző című interaktív színházi terápiából mint anyaelőadásból nőtt ki, kifejezetten a tanárok és iskolaigazgatók kérésére, korosztályi bontásban.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”