rés a présen: Pár éve eltűntél, hová?
Ágens: Elmentem, mert úgy éreztem, hogy ami itt kezd kialakulni, annak semmi köze ahhoz, amiért én a művészettel foglalkozom. Harcolni kell, persze. Tettem is. Aláírtam, mentem, odaálltam azok mellé, akik mellé helyesnek gondoltam, de mikor azt éreztem, hogy a hadakozás a művészet egylényegűségének a kárára van, leléptem, keresni azt. Sokáig tartott feldolgoznom. Bikalon, e csöpp faluban befogadtak; az Élménybirtokon csinálok előadásokat. A sebeimet begyógyították (új sebeket kaptam, természetesen), feltápláltak, s egy rendkívül szélsőséges impulzusokkal és élményekkel teli, valódi közösségi élményt kaptam cserébe, amiért napra nap meg kell küzdenem, de ez ezzel jár.
rap: Hogyan keveredtél Párizsba aztán?
Á: Deáky Szandra, ott élő színésznő mutatta meg a cédéimet a La CIE Cosmopolite du Pierrot Lunaire francia társulat vezetőjének, Sylvaine Hinglais-nek. Ez egy nemzetközi társulat, a világ minden tájáról dolgoznak benne. Az első évben „csak” az éneklésemet kívánták meg, a második évben már közös munkát terveztünk, a témát én hoztam. Évek óta kutatom az idő problematikáját s az emberre mért csapásait, áldásait. Én itt próbáltam Gál Éva táncossal, ők ott. Skype-on, videókon küldtük egymásnak a próbafolyamat eredményeit. Mivel egész más kulturális hivatkozási pontokból dolgoztunk, irgalmatlanul izgalmas időszak volt.
|
rap: Október 7-én lesz látható a Szkénében a darab. Mit kell tudnunk róla?
Á: Az idő fúriái humorral, iróniával az egyidejű lét (idő) válaszait kutatja. Szerintem birtokba lehet venni az időt, ha elég bátrak és nyitottak vagyunk, s valóban azzal foglalkozunk, amivel foglalkoznunk kell. A mismásolás, fecsegés, fedés rosszat tesz a felfedezésnek. Sajnálom, de igazat kell mondani. És ekkor, de csakis ekkor, megnyílik az időkapu.
rap: Mikor láthatunk még Budapesten?
Á: Október 14-én, 20 órakor a Jurányi Házban lesz ismét A vércirmos című előadásom, mely a Bikalon töltött négy év tapasztalatainak összessége, önreflexív, ironikus formában. E szilaj és vad évek szellemi összefoglalása a darab, valamint a korántsem mindennapi történetek bemutatása. Az előadás nem lineáris időben gondolkodik, hanem az érzéki világ asszociációs rendszerét használja. A vércirmos az önazonosság története.
rap: Változott-e ott a munkamódszered?
Á: Ott lent minden megváltozott. Megtanultam a még pontosabb fogalmazást. Kifejlesztettem az interaktivitás minden időpillanatban alkalmazható módszerét, s ez magával hozta az improvizáció határtalan szabadságát is.
rap: Mik az évadra meg hosszabb távra a terveid?
Á: Bikalon leginkább az iskolásokra koncentrálok most. Tavaly beindult az Amúgy Rómeó és Júlia című előadás és feldolgozó foglalkozás gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Idén csinálom a Szerelmi okosítás diákoknak című foglalkozást, amely a rendkívül sikeres, Kurtizánképző című interaktív színházi terápiából mint anyaelőadásból nőtt ki, kifejezetten a tanárok és iskolaigazgatók kérésére, korosztályi bontásban.