„Ott lent minden megváltozott” - Ágens előadóművész

  • rés a présen
  • 2016.10.07 09:46

Snoblesse

Az idő fúriái - október 7-én és 8-án a Szkénében.

rés a présen: Pár éve eltűntél, hová?

Ágens: Elmentem, mert úgy éreztem, hogy ami itt kezd kialakulni, annak semmi köze ahhoz, amiért én a művészettel foglalkozom. Harcolni kell, persze. Tettem is. Aláírtam, mentem, odaálltam azok mellé, akik mellé helyesnek gondoltam, de mikor azt éreztem, hogy a hadakozás a művészet egylényegűségének a kárára van, leléptem, keresni azt. Sokáig tartott feldolgoznom. Bikalon, e csöpp faluban befogadtak; az Élménybirtokon csinálok előadásokat. A sebeimet begyógyították (új sebeket kaptam, természetesen), feltápláltak, s egy rendkívül szélsőséges impulzusokkal és élményekkel teli, valódi közösségi élményt kaptam cserébe, amiért napra nap meg kell küzdenem, de ez ezzel jár.

rap: Hogyan keveredtél Párizsba aztán?

Á: Deáky Szandra, ott élő színésznő mutatta meg a cédéimet a La CIE Cosmopolite du Pierrot Lunaire francia társulat vezetőjének, Sylvaine Hinglais-nek. Ez egy nemzetközi társulat, a világ minden tájáról dolgoznak benne. Az első évben „csak” az éneklésemet kívánták meg, a második évben már közös munkát terveztünk, a témát én hoztam. Évek óta kutatom az idő problematikáját s az emberre mért csapásait, áldásait. Én itt próbáltam Gál Éva táncossal, ők ott. Skype-on, videókon küldtük egymásnak a próbafolyamat eredményeit. Mivel egész más kulturális hivatkozási pontokból dolgoztunk, irgalmatlanul izgalmas időszak volt.

false

 

Fotó: Tóth Bianka

rap: Október 7-én lesz látható a Szkénében a darab. Mit kell tudnunk róla?

Á: Az idő fúriái humorral, iróniával az egyidejű lét (idő) válaszait kutatja. Szerintem birtokba lehet venni az időt, ha elég bátrak és nyitottak vagyunk, s valóban azzal foglalkozunk, amivel foglalkoznunk kell. A mismásolás, fecsegés, fedés rosszat tesz a felfedezésnek. Sajnálom, de igazat kell mondani. És ekkor, de csakis ekkor, megnyílik az időkapu.

rap: Mikor láthatunk még Budapesten?

Á: Október 14-én, 20 órakor a Jurányi Házban lesz ismét A vércirmos című előadásom, mely a Bikalon töltött négy év tapasztalatainak összessége, önreflexív, ironikus formában. E szilaj és vad évek szellemi összefoglalása a darab, valamint a korántsem mindennapi történetek bemutatása. Az előadás nem lineáris időben gondolkodik, hanem az érzéki világ asszociációs rendszerét használja. A vércirmos az önazonosság története.

rap: Változott-e ott a munkamódszered?

Á: Ott lent minden megváltozott. Megtanultam a még pontosabb fogalmazást. Kifejlesztettem az interaktivitás minden időpillanatban alkalmazható módszerét, s ez magával hozta az improvizáció határtalan szabadságát is.

rap: Mik az évadra meg hosszabb távra a terveid?

Á: Bikalon leginkább az iskolásokra koncentrálok most. Tavaly beindult az Amúgy Rómeó és Júlia című előadás és feldolgozó foglalkozás gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Idén csinálom a Szerelmi okosítás diákoknak című foglalkozást, amely a rendkívül sikeres, Kurtizánképző című interaktív színházi terápiából mint anyaelőadásból nőtt ki, kifejezetten a tanárok és iskolaigazgatók kérésére, korosztályi bontásban.

Neked ajánljuk

Ne zavarjanak, lázadok

  • SzSz

A címbeli Frank a másfél órás játékidő alatt háromszor lép színpadra, valójában énekelni azonban csak egyszer halljuk – már ez is jelzi, hogy ez nem egy szennyhullámot tematizáló punkmozi.

Halál a tengeralattjárón

  • Bacsadi Zsófia

Tobias Lindholm rendhagyó krimije minden, ami az épp aranykorát élő true crime és skandináv noir nem. A nézők nem bírják megunni a gyilkosok tragikus gyerekkorát, aberrált szexuális szokásait és sötét karizmáját, a dilettáns pszichologizálást és persze a véres részleteket.

Kérem a következőt!

  • Nagy István

Ha valaki a ’w’, a ’h’ és az ’o’ betűket látja közvetlenül egymás mellé írva, az mostanság valószínűleg sokkal hamarabb asszociál az Egészségügyi Világszervezetre (WHO), mint a hatvanas–hetvenes évek egyik legjelentősebb zenekarára, a mai napig is létező The Who-ra. Monolitikus lemezük, a Who’s Next nemrég volt 50 éves, ami jó indok egy kis visszatekintésre. A Who mifelénk soha nem lett igazán kultikus együttes, ezért nem csak az album, a zenekar történetét is érdemes feleleveníteni.

Titkok, tengelicék

  • Dékei Kriszta

A Pannonhalmi Főapátság kiállítása nem pusztán egy kortárs kiállítás, hiszen olyan dolgokra/tárgyakra és a bencés közösség által használt terekre is rápillanthatunk, amelyekre eddig a kívülállóknak nem volt lehetőségük.

Kaptafa

  • Kiss Annamária

Nem könnyű feladat egy lakásfelújítás: épp egy fél vagy negyedkész házban járunk, ahol még minden munkaterület. Jól indul az előadás: a házigazda Alice (Ónodi Eszter) és barátnője, Magrete (Pelsőczy Réka) közös belépője az utóbbi idők egyik legsikerültebbje.

Pillanatnyi hatás

  • Rádai Andrea

A legtöbbször annyi történik, hogy egy vagy több ember áthalad valamilyen módon, valamilyen jelmezben a színpadon. Peter Brooktól tudjuk, hogy ez már elég a színházhoz, de most sokat hörögnek és táncolnak is a színészek a 33 álomban, néha meg fojtogatják és kibelezik egymást. Minden Bodó Viktor-produkcióban vannak agyeldobós jelenetek, de a rendező most mintha kifejezetten az úgynevezett „cool fun” esztétikának szentelte volna az egész előadást, ami tényleg elejétől a végéig téboly, agyrém, lázálom és káosz, és akkor még finom voltam.

Síkság

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Egy banánköztársaság bukása

  • Ács Pál

Banánköztársaság – ezt a szót jobbára csak átvitt értelemben használjuk az eltorzult gazdasági-társadalmi berendezkedésű, nagyhatalmi érdekek hálójában vergődő országocskákra, alig gondolva azokra a kicsiny közép-amerikai államokra, amelyek tényleg szinte kizárólag a banánexportjukból tartják fenn magukat.

Ölniük kell

A szakértők szerint majdnem minden megyében tartanak illegális kutyaviadalokat, hiába lehet az ilyen szadista cselekményért akár három év börtönbüntetést is kiszabni. A bűnözők egy lépéssel a hatóságok előtt járnak.

Melyik út megyen itt Budára?

  • A szerk.

A magyar film újra régi fényében ragyog! Sőt, jobb mint valaha, veri a világot. Csak az nem teljesen eldöntött még, hogy ez a Vajna-korszak elmúltának köszönhető, vagy annak az egyelőre ismeretlen zseninek, aki leforgatta a Borkorcsolyát, ezt a gyönyörű, a magyar valóságot teljes mélységben és oly híven ábrázoló, mégis vidám és legyőzhetetlenül optimista, ráadásul alig 22 másodperces remekművet.

Készpénz és ígéret

  • A szerk.

„Ellenzéket is váltottunk. Leváltottuk a szocialista párton belül azokat, akik nem akartak változást, akik féltek az elszámoltatástól. Leváltottuk azokat, akik bizonytalankodtak, leváltottuk azokat, akik bármilyen szélsőséges magatartást hirdettek, akik üzleteltek a hatalommal, akiket meg lehetett venni, akiket meg lehetett zsarolni, meg lehetett fenyegetni” – mondta Márki-Zay Péter vasárnap esti győzelmi beszédében a budapesti Anker közben a lelkes publikum előtt.