Pasiból lett férfi

  • 2014. február 20.

Snoblesse

A Tavaszköszöntő Norvég Filmfesztivál filmje a bulizás végéről.
false

„Henrik egy 35 éves pasi, aki még mindig a középiskolai osztálytársaival bulizik, akárcsak a húszas évei elején. Még mindig az anyukája gondoskodik róla, akárcsak gyerekkorában. De most, hogy a barátnője gyereket vár, Henriknek rendes munka után kell néznie, és visszavenni a szórakozásból, el kell kezdenie felnőttként viselkedni. A hirtelen elvárás azonban előre nem látható problémákat okoz” – eddig az ajánló, ám ha azt gondolnánk, hogy az ilyesmi csak filmen (méghozzá egy norvég filmen) eshet meg, álljanak itt Skandinávia-szakértő bloggerünk megállapításai, melyeket a dán férfiak bulizási szokásainak vizsgálata alapján jegyzett le:

„...a dán srácoknak az ivás nem kellemes időtöltés, a lazulás egy formája, hanem nagyon komolyan vett program, ahol egy bizonyos, előre meghatározott időpontra seggrészegnek kell lenni, »különben semmi értelme«. Úgyhogy onnantól kezdve, hogy beléptünk a designbútorokkal és robotgépekkel bőven felszerelt lakásba, beindult a nagyüzemi ivászat. Van a dánoknak két érdekes röviditaluk: az egyik a Fisk vodka, ami olyan, mintha évekig fogkrémben érlelték volna, a másik az enyhén nyálkás Original blå – ezeket lögybölték össze a lelkes fiatalemberek egy barna, nyúlós, rettenetes ízű valamivé, majd tolták belőle a feleseket igen gyors ütemben.”

Nagyjából egy órával azután, hogy megérkeztünk, az addig csendes, szolid és udvarias fiúk többségéből minden átmenet nélkül kitört a szunnyadó viking. Jött a bárokból már ismerős asztalon táncolás, üvegdobálás, pólószaggatás, meg persze az elmaradhatatlan danolászás.”

A buli végkimenete itt olvasható, a norvég film pedig az Örökmozgóban tekinthető meg.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.