Pornószínész művészfilmben

  • 2013. június 4.

Snoblesse

Joe Dallesandro és Maria Schneider Rivette Merry-Go-Round című filmjében.
false

„Elnézem a fiatalok filmjeit, és olykor az a benyomásom támad, hogy számukra 1980-ban kezdődik a filmtörténet” – mondta kissé feddőleg, de azért atyai jóindulattal a francia film élő klasszikusaként ünnepelt Jacques Rivette, aki mindig is közeli viszonyt ápolt a filmtörténettel. Nem csak azért, mert még életében (innen kívánunk jó egészséget a 85 éves mesternek!) maga is szereplőjévé vált  a tankönyveknek, de azért is, mert mint oly sokan a francia új hullámosok közül, ő is filmkritikusként kezdte, és kritikusi érdeklődését rendezőként sem vesztette el. A Szerzői Filmklub műsorán egy olyan Rivette-film szerepel, melyet a fiatal filmrendezők többsége aligha ismer, hiszen a Merry-Go-Round 1978-ban készült. Nézzük, mit is mondott róla Bikácsy Gergely, a francia film avatott ismerője: „Jacques Rivette az anyagilag sikertelen tetralógiája (Noroit/Északi szél, Duelle/Párbaj (nőnemben)…) után más vizekre evezett, következő filmjét rendhagyó (és meglepő!) módon Bernardo Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban (1972) és Michelangelo Antonioni: Foglalkozása: riporter (1975) című filmekből már hírnevet szerzett Maria Schneiderre és egy „hírhedt” pornószínészre (Joe Dallesandro) bízta.”

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.