Presznyakov-gyakorlatok (Terror)

  • 2012. június 13.

Snoblesse

Szex, bombariadó, öngyilkosság – a Csehov után legtöbbet játszott orosz szerzők hat jelenete Zsámbékon.


Olegnek és Vlagyimirnek, azaz a Presznyakov fivéreknek bérelt helyük van a hazai színházak műsorán. Nem is igazi színházi szezon az olyan, mely a drámai hagyományokra fittyet hányó Presznyakovok valamelyik darabja nélkül telik. Cserenadrág, Ágytörténetek, Csónak – eddig így állunk a Csehov után legtöbbet játszott orosz szerzőpárosból, de már nem sokáig, hiszen a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedévesei terrortematikájú Presznyakov-gyakorlatokat adnak elő a Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázison. A zenés színművész osztály terrorban és presznyakovi abszurdban gazdag vizsgaelőadását Gothár Péter rendezte.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.