A nézők az udvarról figyelik – Rainer-Micsinyei Nóra színész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 18.

Snoblesse

A Leselkedőkben láthatjuk a Jurányi udvarán.

rés a présen: Mikor és hogy kerültél a Szputnyikhoz?

Rainer-Micsinyei Nóra: Pontosan egy éve vagyok a Szputnyik Hajózási Társaság tagja. Bodó Viktort öt éve ismertem meg, azóta – amennyire tudtam – követtem a társulat munkáját. Mikor tavaly végeztem a Kaposvári Egyetemen, megkerestem Viktort, hogy én ezzel a társulattal szeretnék dolgozni. Azt éreztem, hogy ez a fajta színházi világ, ízlés, merészség, humor való nekem, és ezt most is így érzem. Egy hónap múlva felhívott, hogy na, akkor próbáljuk meg. De mindig is közelebb állt hozzám a független színházi világ, mint a kőszínházi. Az egyetemi tanulmányaim megkezdésekor nagyjából oda képzeltem magam, ahol most vagyok, és erre jó rádöbbenni néha.

false

rap: Hogyan működik most a Szputnyik társulata?

RMN: Alapvetően a Jurányiban van a bázisunk, ahol a HOPPart társulattal van közösen egy részünk, két próbateremmel. Tíz színész van a társulatban, tavaly két előadást készítettünk együtt (Reflex, Baal), mindkettőt Kovács D. Dániel rendezésében. Az évad többi bemutatója koprodukció volt, amikben mindig a társulat egyik, illetve másik fele vett részt. Ezek közül a Párnaember szintén a Jurányiban ment, a Revizort a Vígszínházban, a Balhaust pedig Grazban lehet megnézni. A koprodukciók közül én a Revizorban játszom, amit imádok, és nagyon pozitív élmény volt a vígszínházi színészekkel való találkozás, sokat tanultam belőle.

rap: Hol és mikor látható legközelebb a csapat?

RMN: Az évad első bemutatóját Boross Martin rendezi, ez is egy koprodukció a Stereo Akt produkciós műhellyel. Helyszínspecifikus előadás lesz, aminek az alaphelyzete az, hogy lakógyűlést tartanak a házban csótányinvázió miatt. Zenés, vizuális alapú előadás lesz, a nézők az udvarról figyelik majd a házban történő eseményeket, fülesből kapják a hanganyagot, és távcsővel követhetik a történéseket. Akár társadalomrajzként is értelmezhető; a kollektív bűnösség és a felelősség teljes hárítása közti igazságot keressük majd. Leselkedők – panico insecto munkacímen fut, a bemutatója pedig augusztus 21-én lesz a Jurányi udvarán.

rap: Találkozhatunk veled máshol is?

RMN: A Szputnyik előadásain kívül játszom A dohány utcai seriff című előadásban, szintén a Jurányiban. Ezt két éve csináltuk Mohácsi János rendezésében, holokauszt-túlélők beszámolói alapján, Kovács Márton zenéjével. Az előadás vaksötétben játszódik. Az egyik legfontosabb darab, amiben valaha részt vettem. Játszom még a Páros oldal című tantermi előadásban, amit Pass Andrea rendezett, és vidéki meg pesti gimnáziumokban játsszuk ősztől.

rap: Mivel telik a nyarad?

RMN: Próbáltam pihenni, és forgattam egy diplomafilmet Badits Ákos rendezésében. Ez egy nagyon különleges világú mese lesz. Intenzív egy hét volt, igazi feladattal, remek jó stábbal, nagyon élveztem. Próbálok minél többet eljutni színházba, az idei egyik legnagyobb élményem egy strasbourgi fesztiválon látott When I die című svájci előadás volt, Thom Luz rendezte, és egyébként megtalálható belőle egy felvétel az interneten. A legfrissebb színházi élményem pedig az Alkalmáté Trupp Gál Kristóf című előadása, ez volt az első ilyen nyári darab, amit láttam tőlük. Nagyon tetszett.

rap: Mire törekszel?

RMN: Azt tartom a legfontosabbnak, hogy színészileg fejlődjek, hogy minden próbafolyamatban kipróbáljak valamit, amit nem biztos, hogy meg tudok csinálni. Ne legyenek bevált megoldásaim, hogy mindig eggyel feljebb tegyem magamnak a lécet. Azt, hogy milyen lehetőséget kapok, nem tudom irányítani, bízom a vakszerencsében. Az a feladatom, hogy az adott helyzetből a maximumot hozzam ki. Erre törekszem. Közben meg jó lenne embernek maradni, hogy ne érezzem magam teljesen haszontalannak, mikor nem próbálok. A Szputnyik fél évre lát előre, ennél tovább tervezni én sem tudok. Ami most van, azt szeretem. Egyre többször tör rám a szorongás, hogy a többi ezer tényező mellett, amikre nincs ráhatásom, az aktuális politikai játszmák is közvetlenül befolyásolhatják a szakmai és egyéb életemet.

rap: Mi a kedvenc színházon kívüli szereped?

RMN: Inkább egy szerepálom: Lány, aki a görög tengerparton van. De miért hagynám ki a magyar klasszikusokat?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.