A nézők az udvarról figyelik – Rainer-Micsinyei Nóra színész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 18.

Snoblesse

A Leselkedőkben láthatjuk a Jurányi udvarán.

rés a présen: Mikor és hogy kerültél a Szputnyikhoz?

Rainer-Micsinyei Nóra: Pontosan egy éve vagyok a Szputnyik Hajózási Társaság tagja. Bodó Viktort öt éve ismertem meg, azóta – amennyire tudtam – követtem a társulat munkáját. Mikor tavaly végeztem a Kaposvári Egyetemen, megkerestem Viktort, hogy én ezzel a társulattal szeretnék dolgozni. Azt éreztem, hogy ez a fajta színházi világ, ízlés, merészség, humor való nekem, és ezt most is így érzem. Egy hónap múlva felhívott, hogy na, akkor próbáljuk meg. De mindig is közelebb állt hozzám a független színházi világ, mint a kőszínházi. Az egyetemi tanulmányaim megkezdésekor nagyjából oda képzeltem magam, ahol most vagyok, és erre jó rádöbbenni néha.

false

rap: Hogyan működik most a Szputnyik társulata?

RMN: Alapvetően a Jurányiban van a bázisunk, ahol a HOPPart társulattal van közösen egy részünk, két próbateremmel. Tíz színész van a társulatban, tavaly két előadást készítettünk együtt (Reflex, Baal), mindkettőt Kovács D. Dániel rendezésében. Az évad többi bemutatója koprodukció volt, amikben mindig a társulat egyik, illetve másik fele vett részt. Ezek közül a Párnaember szintén a Jurányiban ment, a Revizort a Vígszínházban, a Balhaust pedig Grazban lehet megnézni. A koprodukciók közül én a Revizorban játszom, amit imádok, és nagyon pozitív élmény volt a vígszínházi színészekkel való találkozás, sokat tanultam belőle.

rap: Hol és mikor látható legközelebb a csapat?

RMN: Az évad első bemutatóját Boross Martin rendezi, ez is egy koprodukció a Stereo Akt produkciós műhellyel. Helyszínspecifikus előadás lesz, aminek az alaphelyzete az, hogy lakógyűlést tartanak a házban csótányinvázió miatt. Zenés, vizuális alapú előadás lesz, a nézők az udvarról figyelik majd a házban történő eseményeket, fülesből kapják a hanganyagot, és távcsővel követhetik a történéseket. Akár társadalomrajzként is értelmezhető; a kollektív bűnösség és a felelősség teljes hárítása közti igazságot keressük majd. Leselkedők – panico insecto munkacímen fut, a bemutatója pedig augusztus 21-én lesz a Jurányi udvarán.

rap: Találkozhatunk veled máshol is?

RMN: A Szputnyik előadásain kívül játszom A dohány utcai seriff című előadásban, szintén a Jurányiban. Ezt két éve csináltuk Mohácsi János rendezésében, holokauszt-túlélők beszámolói alapján, Kovács Márton zenéjével. Az előadás vaksötétben játszódik. Az egyik legfontosabb darab, amiben valaha részt vettem. Játszom még a Páros oldal című tantermi előadásban, amit Pass Andrea rendezett, és vidéki meg pesti gimnáziumokban játsszuk ősztől.

rap: Mivel telik a nyarad?

RMN: Próbáltam pihenni, és forgattam egy diplomafilmet Badits Ákos rendezésében. Ez egy nagyon különleges világú mese lesz. Intenzív egy hét volt, igazi feladattal, remek jó stábbal, nagyon élveztem. Próbálok minél többet eljutni színházba, az idei egyik legnagyobb élményem egy strasbourgi fesztiválon látott When I die című svájci előadás volt, Thom Luz rendezte, és egyébként megtalálható belőle egy felvétel az interneten. A legfrissebb színházi élményem pedig az Alkalmáté Trupp Gál Kristóf című előadása, ez volt az első ilyen nyári darab, amit láttam tőlük. Nagyon tetszett.

rap: Mire törekszel?

RMN: Azt tartom a legfontosabbnak, hogy színészileg fejlődjek, hogy minden próbafolyamatban kipróbáljak valamit, amit nem biztos, hogy meg tudok csinálni. Ne legyenek bevált megoldásaim, hogy mindig eggyel feljebb tegyem magamnak a lécet. Azt, hogy milyen lehetőséget kapok, nem tudom irányítani, bízom a vakszerencsében. Az a feladatom, hogy az adott helyzetből a maximumot hozzam ki. Erre törekszem. Közben meg jó lenne embernek maradni, hogy ne érezzem magam teljesen haszontalannak, mikor nem próbálok. A Szputnyik fél évre lát előre, ennél tovább tervezni én sem tudok. Ami most van, azt szeretem. Egyre többször tör rám a szorongás, hogy a többi ezer tényező mellett, amikre nincs ráhatásom, az aktuális politikai játszmák is közvetlenül befolyásolhatják a szakmai és egyéb életemet.

rap: Mi a kedvenc színházon kívüli szereped?

RMN: Inkább egy szerepálom: Lány, aki a görög tengerparton van. De miért hagynám ki a magyar klasszikusokat?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.