Salamon király szorong

  • 2017. március 1.

Snoblesse

Émile Ajar nadrágkirálya a Rózsavölgyiben.

Hogy ki volt Émile Ajar, jobban mondva, az Émile Ajar álnevet viselő Romain Gary? Forduljunk a legilletékesebbhez, aki nem is lehet más, mint Ungvári Tamás, aki nem csak a művein keresztül, de személyesen is ismerte a nagy francia írót:

Magyar Narancs: A Kulturális Kapcsolatok Intézete meghívta Seberg férjét is, az ön jobbján látható Romain Garyt, aki Émile Ajar néven megírta a nálunk is nagyon népszerű Előttem az életet. Az MTI pedig megörökítette, ahogy önökkel kirándulnak és kiállításra mennek.

false

Ungvári Tamás: Ez a rész amolyan hivatalos városnézés volt. Romain egyébként, mint Charles de Gaulle szabad hadseregének egykori pilótája, igazi antikommunista volt. Csodálatos embernek ismertem, aki borzasztó tehetséges volt – de az irodalmat nem lehet megúszni egy ilyen szép nő oldalán. Egyszerűen nem bírta elviselni a szakma, hogy valakinek minden összejön. Gondoljuk végig! Bevándorol valahonnan Litvániából egy zsidó; francia háborús hős válik belőle; aztán Kaliforniában lesz főkonzul; közben elcsábítja az akkori világ legszebb nőjét; és még jó regényeket is mer írni! Megbocsáthatatlan. Az elutasítástól pedig Romain nagyon szenvedett.

false

A Rózsavölgyi Szalonban Romain Gary Salamon király szorong című regényének színpadi szalonadaptációja megy. Vigyázat! A  címadó nem Dávid és Betsabé bölcs fia, hanem a párizsi illetőségű, nyolcvanöt éves Salomon Rubinstein, visszavonult nadrágkirály, aki a konfekcióiparban szerzett vagyonából ajándékküldő és lelkisegély-szolgálatot finanszíroz, sőt álmatlan éjszakáin maga is odaül a telefonhoz, enyhíteni halálfélelmét, illetve tagadni annak elkerülhetetlenségét.

Szereplők: Hernádi Judit, Jordán Tamás, Mohai Tamás, Sipos Vera.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.