Sven macskája

  • 2016. december 10.

Snoblesse

Pettson és Findusz bábszínházba megy.
false

Sven Nordqvist, Pettson & Findusz kitalálója híresen magának való felnőtt, de a Narancs kérdéseire készségesen válaszolt, és svédországi magányából még jókívánságokat is küldött két kiskorú kelet-európai rajongójának. De a legfontosabbat még nem is említettük; Nordqvist úr végre-valahára választ adott mukla-ügyben, íme:

Magyar Narancs: Kérem, nyilatkozzon mukla-ügyben! Az addig rendben, hogy Pettson háza telis-tele van ezekkel az apró lényekkel, de számos hazai olvasója él a gyanúperrel, hogy az ön otthona egy valóságos muklatelevény. Cáfolja meg, ha nem így van!

Sven Nordqvist: Sem teljesen megcáfolni, sem teljesen megerősíteni nem tudom. A városban, ahol lakom, nincsenek muklák, ennyit bizton állíthatok. De a vidéki élet más tészta, ott bármi megtörténhet. Abban a falusi házban, ahol régebben a családommal laktam, sokszor az az érzésem támadt, hogy rajtunk kívül mások, apró teremtmények is benépesítik a szobákat. Ez az érzés különösen akkor vett erőt rajtam, amikor valamit nem találtam. Meggyőződésem, hogy ezek az apró lények lopdosták el az eltűnt tárgyakat. Ők voltak, és nem az egerek, erre mérget vennék.

Aki tovább olvasná Sven szavait, a teljes interjúért kattintson ide vagy ide, aki viszont bábjáték formájában venné magához Pettson és Findusz adagját, annak a Budapest Bábszínház előadását ajánljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.