A jövő továbbra is kiszámíthatatlan – Szabó Réka koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2014. október 10.

Snoblesse

November 3-án a Közhely című élet discót adja elő a Tünet Együttes a Trafóban.

rés a présen: Milyen volt a Tünet Együttesnek a nyár?

Szabó Réka: Játszottunk a Zsámbéki Színházi Bázison, semmihez sem volt hasonlítható, varázslatos. Aztán a Bánkitó Fesztiválon, otthonos volt, bár kiderült, hogy ülnek a nézőtéren olyanok is, akik visszaállítanák a halálbüntetést. Voltunk a Szigeten, Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, és rengeteget próbáltunk, mert két új bemutatóval is készülünk.

false

rap: Mik a terveitek a következő évadra?

SZR: November 21–22-én a Voyager 3 a Jurányiban – a Voyager 1-gyel az űrbe küldött aranylemez szabad újragondolása, a mi aranycsipünk összeállítása. Személyes üzenetünk az űrbe az emberiségről, a Földről. Bárki küldhet nekünk inspirációs anyagot a nasa [at] thesymptoms [dot] hu címre. Áprilisban a Trafóban mutatjuk be Weöres Sándor Az éjszaka csodái című verse alapján készülő előadásunkat, amelyben élőben alkotó képzőművész közreműködésével játszunk a vetített kép és a valós szereplő különös viszonyával.

rap: Mikor láthat benneteket még az ősszel a közönség?

SZR: Októberben Amerikába utazik a társulat, mert kaptunk egy álommeghívást: New Jersey egy jelentős nagyszínházába négy előadásra szóló exkluzív szerződést kínáltak – gyertek, nézzetek meg minket! Erre az alkalomra dolgozzuk újra Apropó című estünket, melynek második része real-time videotechnikával működő látványvilággal egészült ki. Az Apropó 2.0 az amerikai debütálás előtt egy alkalommal az Átriumban volt látható szeptember végén, novembertől pedig a MU-ban marad repertoáron. A Kucok interaktív meseszínházi előadásunkat 3–7 éveseknek a Jurányiban játsszuk 1-2 havi rendszerességgel. Az Ardai Petra által rendezett Közhely című darabunk, amely anyagának nagy részét a Moszkva téren gyűjtöttük, a Trafóban lesz még látható, első alkalommal november 3-án.

rap: Hogyan birkóztok meg a független léttel manapság?

SZR: A két évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor az idén kapott pénz harmadából kellett túlélnünk, viszonylagos biztonságban vagyunk, bár annyiból gazdálkodunk, amennyiből 2008-ban működtünk. Új produkcióra nem kaptunk pénzt az NKA-tól – miközben új produkció létrehozása feltétele a működési pályázatban való részvételnek. A jövő továbbra is kiszámíthatatlan.

rap: Saját külön projekted van-e, lesz-e?

SZR: Kábé egy éve rátaláltam egy olyan tréningre, amely visszaadta nekem a mozgás, az erőfeszítés egy időre elvesztett örömét. Ezt megosztom most mindenkivel, aki kíváncsi rá, hétfőn és csütörtökön reggelente fél 10-től a Jurányi Inkubátorházban lévő stúdiónkban – Reggeli torna tudósoknak, művészeknek és postáskisasszonyoknak.

rap: Jársz-e színházi előadásokra, láttál-e más műhelyeket, amelyek tetszettek neked?

SZR: A legnagyobb élmények nyáron a Düsseldorfi Táncvásáron értek – több inspiráló előadást láttam. Olyat, ami elképesztő táncosi-előadói bravúrral hatott, mint a mexikói Moving Borders vagy a koreai Bereishit Dance Company, illetve olyat is, melynek szabad, pimasz, radikális koncepciója volt izgalmas, mint a Ben J. Riepe Kompanie.

rap: Ha történetesen megbíznának egy cirkuszi előadás megrendezésével, milyen lenne az?

SZR: A szereplőit autentikus területről, a parlamentből választanám. Csak az okozna problémát, ki játssza a bohóc, ki a zsonglőr, ki az idomár, ki az egyensúlyozó és ki az erőművész szerepét. Az ötleteket várom a reka [at] tunetegyuttes [dot] hu címre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.