A jövő továbbra is kiszámíthatatlan – Szabó Réka koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2014. október 10.

Snoblesse

November 3-án a Közhely című élet discót adja elő a Tünet Együttes a Trafóban.

rés a présen: Milyen volt a Tünet Együttesnek a nyár?

Szabó Réka: Játszottunk a Zsámbéki Színházi Bázison, semmihez sem volt hasonlítható, varázslatos. Aztán a Bánkitó Fesztiválon, otthonos volt, bár kiderült, hogy ülnek a nézőtéren olyanok is, akik visszaállítanák a halálbüntetést. Voltunk a Szigeten, Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, és rengeteget próbáltunk, mert két új bemutatóval is készülünk.

false

rap: Mik a terveitek a következő évadra?

SZR: November 21–22-én a Voyager 3 a Jurányiban – a Voyager 1-gyel az űrbe küldött aranylemez szabad újragondolása, a mi aranycsipünk összeállítása. Személyes üzenetünk az űrbe az emberiségről, a Földről. Bárki küldhet nekünk inspirációs anyagot a nasa [at] thesymptoms [dot] hu címre. Áprilisban a Trafóban mutatjuk be Weöres Sándor Az éjszaka csodái című verse alapján készülő előadásunkat, amelyben élőben alkotó képzőművész közreműködésével játszunk a vetített kép és a valós szereplő különös viszonyával.

rap: Mikor láthat benneteket még az ősszel a közönség?

SZR: Októberben Amerikába utazik a társulat, mert kaptunk egy álommeghívást: New Jersey egy jelentős nagyszínházába négy előadásra szóló exkluzív szerződést kínáltak – gyertek, nézzetek meg minket! Erre az alkalomra dolgozzuk újra Apropó című estünket, melynek második része real-time videotechnikával működő látványvilággal egészült ki. Az Apropó 2.0 az amerikai debütálás előtt egy alkalommal az Átriumban volt látható szeptember végén, novembertől pedig a MU-ban marad repertoáron. A Kucok interaktív meseszínházi előadásunkat 3–7 éveseknek a Jurányiban játsszuk 1-2 havi rendszerességgel. Az Ardai Petra által rendezett Közhely című darabunk, amely anyagának nagy részét a Moszkva téren gyűjtöttük, a Trafóban lesz még látható, első alkalommal november 3-án.

rap: Hogyan birkóztok meg a független léttel manapság?

SZR: A két évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor az idén kapott pénz harmadából kellett túlélnünk, viszonylagos biztonságban vagyunk, bár annyiból gazdálkodunk, amennyiből 2008-ban működtünk. Új produkcióra nem kaptunk pénzt az NKA-tól – miközben új produkció létrehozása feltétele a működési pályázatban való részvételnek. A jövő továbbra is kiszámíthatatlan.

rap: Saját külön projekted van-e, lesz-e?

SZR: Kábé egy éve rátaláltam egy olyan tréningre, amely visszaadta nekem a mozgás, az erőfeszítés egy időre elvesztett örömét. Ezt megosztom most mindenkivel, aki kíváncsi rá, hétfőn és csütörtökön reggelente fél 10-től a Jurányi Inkubátorházban lévő stúdiónkban – Reggeli torna tudósoknak, művészeknek és postáskisasszonyoknak.

rap: Jársz-e színházi előadásokra, láttál-e más műhelyeket, amelyek tetszettek neked?

SZR: A legnagyobb élmények nyáron a Düsseldorfi Táncvásáron értek – több inspiráló előadást láttam. Olyat, ami elképesztő táncosi-előadói bravúrral hatott, mint a mexikói Moving Borders vagy a koreai Bereishit Dance Company, illetve olyat is, melynek szabad, pimasz, radikális koncepciója volt izgalmas, mint a Ben J. Riepe Kompanie.

rap: Ha történetesen megbíznának egy cirkuszi előadás megrendezésével, milyen lenne az?

SZR: A szereplőit autentikus területről, a parlamentből választanám. Csak az okozna problémát, ki játssza a bohóc, ki a zsonglőr, ki az idomár, ki az egyensúlyozó és ki az erőművész szerepét. Az ötleteket várom a reka [at] tunetegyuttes [dot] hu címre.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.