Szép Ernő: Sufniból az Ördögkatlanba

  • 2014. július 30.

Snoblesse

A legnagyobb elsüllyedt nyugatost Szacsvay László alakítja; műsoron a Pianínó.
false

 

Fotó: Németh Dániel

„A bizonytalanságaim, a félelmeim, a kishitűségeim olyan Szép Ernő-sek” – vallotta be Szacsvay László a Narancsnak (a teljes interjú itt) annak apropóján, hogy a táncosnők nagy barátjaként és a Nyugat első nemzedékének kiválóságaként is ismert Szép Ernőt alakítja a Sufniban. Hogy Szép Ernő elsüllyedt szerző lenne? Nos, ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények, ámbár a szerző még életében az elsüllyedtek közé sorolta magát, amikor – vigyázat, híres irodalomtörténeti bonmot következik – így mutatkozott be: „Szép Ernő voltam.”  Sőt, azt is mondta (pontosabban a Lila ákácban írta), hogy most már legyen valaki más a zsidó, mert ő már sokat volt. A Narancs szerzője – megrögzött Szép Ernő-rajongó – odáig ment a rajongásban, hogy egyenesen hűtőmágnest követelt Szép Ernő arcképével, hátha így, némi irodalmi merchandise-zal megsegítve, közelebb lehet hozni Szépet a közönséghez. A legbiztosabb módszernek azonban még mindig az olvasás és a színházba járás kínálkozik; az írót alakító Szacsvay László és a rendező Benedek Miklós jóvoltából erre ismét lehetőség kínálkozik – a Katona József Színház Pianínó című előadása ezúttal az Ördögkatlan Fesztiválra utazik.

Előadások: augusztus 6-án 12.00 és 15.30 órakor.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.