Színpadon a szerelem: Nantes-i Jacquot

  • 2012. december 11.

Snoblesse

Film a Cherbourgi esernyők rendezőjéről.


Ha csak annyit mondunk, hogy a Nantes-i Jacquot című film Agnès Varda filmes megemlékezése férje, Jacques Demy életéről és haláláról, talán keveset mondunk, de ha hozzátesszük, hogy a Nantes-i Jacquot a Cléo 5-től 7-ig rendezőnőjének filmje, melyet férjéről, a Cherbourgi esernyők rendezőjéről készített, alighanem minden fontos információt közöltünk. Varda és Demy 1962-től Demy 1990-ben bekövetkezett haláláig éltek együtt – 1991-ben, a Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be a rendező korai éveit és utolsó napjait is felelevenítő, felesége által rendezett alkotást.  S hogy mi is volt a Cherbourgi esernyők, Demy leghíresebb filmje? Emlékeztetőül álljon itt a francia film nagy hazai szakértője, Bikácsy Gergely rövid összefoglalása: „a francia film legendás és nemzedékeket andalító, szeretetreméltó szép giccse”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.