Szobororravató a Pagonnyal

  • 2012. május 22.

Snoblesse

A Hintarabló című mesekönyvben és a valóságban is orrot kap egy lipótvárosi szobor. Könyvbemutató.


Kell-e jobb cégér egy új mesekönyvnek, mint egy szobororr, mely nem csak a mesében kerül vissza az őt megillető helyre (egy orrtalan szoborarcra), de a valóságban is. Ez teszi különlegessé Both Gabi mesekönyvének bemutatóját is, hogy tudniillik a kérdéses szobororr, mely Both Gabi Lilipótvárosban játszódó meséjében, a Hintarablóban  visszakerül tulajdonosához (a Radnóti Miklós u. 35. előtt 1962 óta üldögélő mészkő hölgyre), a valóságban is visszakerül az orrától megfosztott teremtésre. Könnyen lehet, hogy precedens értékű megmozdulásnak leszünk tanúi, s hamarosan világmozgalom indul, hogy a gízai nagy szfinx  és a világ többi orrtalan szobra is visszakapja, ami jár. A szobororravatáson túl is lesznek érdekességek: a könyvből Nagy Ervin színész és XIII. kerületi lakos olvas fel, a szerzőt Török András városkutató mutatja be, a gyerekekkel pedig Soós Dóra játszik.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.