Francia akció: Fehér éjszaka

  • 2012. május 21.

Snoblesse

Zsaru vagy csirkefogó? Tomer Sisley egyszerre jó és rossz zsaru Frédéric Jardin filmjében.


Nemrég Fred Cavayet filmje, a Titanicon vetített Visszakézből kapcsán merengtünk el azon, hogy a franciák készítik a legjobb hollywoodi akciófilmeket Európában. Ennek az iskolának a tanulója Frédéric Jardin is, aki a zsarufilmek régi kedves toposza, a mocskos zsaru alakja köré kanyarított filmet a Largo Winch megformálásáért számos (főleg francia) hívet szerzett Tomer Sisley főszereplésével. Monsieur Sisley olyannyira piszkos, amennyire az csak rendőrileg lehetséges: szoros kapcsolatot ápol az alvilággal, annak is a kokainelosztó részlegével, a felhőtlen kapcsolatot azonban némiképp beárnyékolja, amikor egy ideges drogbáró elrabolja hősünk kisfiát. A francia zsarufilmek gazdag tárházából és a hollywoodi mozgáskultúrából egyaránt merítő produkció a Francia Filmtavasz jóvoltából látható az Örökmozgóban.

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.