Szorokin–Mundruczó: A jég

  • 2016. január 25.

Snoblesse

Hogyan kell leszopni egy szőrös lámpát? Kiderül az ultrabrutál színházi produkcióból.
false

„Egzisztenciális kérdésről van itt szó. Ha az ember Oroszországban él, ráadásul még író is, mi több, olyan író, aki nemcsak a pénzért ír, hanem azért is, mert érdekli az őt körülvevő világ, s ezt szeretné minél őszintébben megörökíteni, nos, ez esetben előbb vagy utóbb kénytelen szembesülni a klasszikus hatalom-író ellentéttel. Ketyegő bomba ez, ami előbb vagy utóbb biztosan felrobban. Ilyenkor az ember kénytelen eldönteni: ír vagy sem. Az én válaszom erre: írni kell mindenáron! És hogy ki van odafenn, II. Miklós, Sztálin, Brezsnyev, Putyin – nem fontos. Az alpinistának is két lehetősége van: vagy megijed a magasságtól, vagy felmászik a hegyre. Az igazi író ma Oroszországban vagy ír, vagy fél” – nyilatkozta Vlagyimir Szorokin a vele készült első interjúnkban (a teljes szöveg itt).

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Egyre többet hallani nálunk, Moszkvában, hogy az államnak gondoskodnia kéne az íróiról. Még csak szóban, de megkezdődtek az előkészületek. Ezeket a beszélgetéseket természetesen a Putyinhoz közel álló, tehetségtelen írók kezdeményezték. Körülbelül akkora összeget szeretnének ők is, mint amennyit az önök művészei kapnak” – nyilatkozta A jég szerzője budapesti látogatása alkalmával a Narancsnak (a teljes szöveg itt).

false

És akkor lássuk, mit mond a kritikus (a teljes szöveg itt) A jégből készült, Mundruczó-rendezte színpadi adaptációról:

„A kék szemű szőkék létrehozzák a szív testvériségének a szektáját, brutális bántalmazás árán toborozzák azokat, akiknek a jégkalapács alatt »megszólal a szíve«, és akik azon túl a további brutális tagtoborzás mellett a »szív nyelvének«, a szeretetnek a mindenhatóságában élnek. Ez a fikció fonódik össze – a könyv második részében – a Szovjetunió történelmének szektaalapítás nélkül is eléggé vérzivataros évtizedeivel; Szorokin regénye, illetve Mundruczó Kornél rendezése egészen a jelenig sprintel, amikor is a »tévéshopban« már megrendelhető a szívzörgető masina, kis jégpatronnal, »melledző« felszereléssel. Mondom: Szorokin regényét az izgalmas-érdes formáért érdemes elolvasni.

false

Mundruczó Kornél rendezésében a brutalitás számos fajtája jelenik meg, mintegy a verbális réteg ellenpontjaként. Minél többet beszélnek arról, hogy a szeretetre ébredt emberek ezentúl a szívükkel fognak beszélni, annál erősebbek és gyakoribbak a fizikai megpróbáltatások. A jelenetfüzér – mármint az első rész – egyébként erőteljes színházcsinálási kísérletezés, emelt szintű helyzetgyakorlat-sorozat, méghozzá a várható eredménnyel: vannak nagyon szép vagy nagyon jó, vagy nagyon hatásos jelenetek, és vannak üresek, túlhajtottak. Sok etűd van – összeállnak végül is, ha nagyon akarjuk: a világ reménytelen. Ami meg a brutalitást illeti, egy idő után ez sem hat már: ha a kegyetlen strici büntetésből seggel beleülteti a kurváját a borosüvegbe, utána annyi ráncos koton lengedez a szemünk előtt, amennyi akar, tökmindegy. Ahogy az orgiasztikus kefélésdömping is gyorsan fúl félhomályos unalomba, pedig a szereplők igyekeznek, közepes fantáziával még egy szőrös lámpát is leszop a színésznő.”

Előadások:

február 2. (kedd) 21.00
február 3. (szerda) 19.00
február 4. (csütörtök) 19.00
február 5. (péntek) 19.00
február 6. (szombat) 14.00

Figyelmébe ajánljuk