Szorokin–Mundruczó: A jég

  • 2016. január 25.

Snoblesse

Hogyan kell leszopni egy szőrös lámpát? Kiderül az ultrabrutál színházi produkcióból.
false

„Egzisztenciális kérdésről van itt szó. Ha az ember Oroszországban él, ráadásul még író is, mi több, olyan író, aki nemcsak a pénzért ír, hanem azért is, mert érdekli az őt körülvevő világ, s ezt szeretné minél őszintébben megörökíteni, nos, ez esetben előbb vagy utóbb kénytelen szembesülni a klasszikus hatalom-író ellentéttel. Ketyegő bomba ez, ami előbb vagy utóbb biztosan felrobban. Ilyenkor az ember kénytelen eldönteni: ír vagy sem. Az én válaszom erre: írni kell mindenáron! És hogy ki van odafenn, II. Miklós, Sztálin, Brezsnyev, Putyin – nem fontos. Az alpinistának is két lehetősége van: vagy megijed a magasságtól, vagy felmászik a hegyre. Az igazi író ma Oroszországban vagy ír, vagy fél” – nyilatkozta Vlagyimir Szorokin a vele készült első interjúnkban (a teljes szöveg itt).

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Egyre többet hallani nálunk, Moszkvában, hogy az államnak gondoskodnia kéne az íróiról. Még csak szóban, de megkezdődtek az előkészületek. Ezeket a beszélgetéseket természetesen a Putyinhoz közel álló, tehetségtelen írók kezdeményezték. Körülbelül akkora összeget szeretnének ők is, mint amennyit az önök művészei kapnak” – nyilatkozta A jég szerzője budapesti látogatása alkalmával a Narancsnak (a teljes szöveg itt).

false

És akkor lássuk, mit mond a kritikus (a teljes szöveg itt) A jégből készült, Mundruczó-rendezte színpadi adaptációról:

„A kék szemű szőkék létrehozzák a szív testvériségének a szektáját, brutális bántalmazás árán toborozzák azokat, akiknek a jégkalapács alatt »megszólal a szíve«, és akik azon túl a további brutális tagtoborzás mellett a »szív nyelvének«, a szeretetnek a mindenhatóságában élnek. Ez a fikció fonódik össze – a könyv második részében – a Szovjetunió történelmének szektaalapítás nélkül is eléggé vérzivataros évtizedeivel; Szorokin regénye, illetve Mundruczó Kornél rendezése egészen a jelenig sprintel, amikor is a »tévéshopban« már megrendelhető a szívzörgető masina, kis jégpatronnal, »melledző« felszereléssel. Mondom: Szorokin regényét az izgalmas-érdes formáért érdemes elolvasni.

false

Mundruczó Kornél rendezésében a brutalitás számos fajtája jelenik meg, mintegy a verbális réteg ellenpontjaként. Minél többet beszélnek arról, hogy a szeretetre ébredt emberek ezentúl a szívükkel fognak beszélni, annál erősebbek és gyakoribbak a fizikai megpróbáltatások. A jelenetfüzér – mármint az első rész – egyébként erőteljes színházcsinálási kísérletezés, emelt szintű helyzetgyakorlat-sorozat, méghozzá a várható eredménnyel: vannak nagyon szép vagy nagyon jó, vagy nagyon hatásos jelenetek, és vannak üresek, túlhajtottak. Sok etűd van – összeállnak végül is, ha nagyon akarjuk: a világ reménytelen. Ami meg a brutalitást illeti, egy idő után ez sem hat már: ha a kegyetlen strici büntetésből seggel beleülteti a kurváját a borosüvegbe, utána annyi ráncos koton lengedez a szemünk előtt, amennyi akar, tökmindegy. Ahogy az orgiasztikus kefélésdömping is gyorsan fúl félhomályos unalomba, pedig a szereplők igyekeznek, közepes fantáziával még egy szőrös lámpát is leszop a színésznő.”

Előadások:

február 2. (kedd) 21.00
február 3. (szerda) 19.00
február 4. (csütörtök) 19.00
február 5. (péntek) 19.00
február 6. (szombat) 14.00

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.