Törvény-szerű?! – Savuot a Bálint Házban

  • 2012. május 18.

Snoblesse

Hajnalba nyúló tanulás.


A törvények átadásának ünnepén éjszakába nyúló tanulással (megengedőbb olvasatban: bulival) készül a Bálint Ház. Ez a tanulás azonban nem az a tanulás; ez a tanulás a szervezők megfogalmazása szerint egy „komoly buli”, ahol beszélgetések és viták követik egymást egészen napkeltéig. A váltott beszélgetőtársakkal zajló diskurzus középpontjában a törvények állnak, zsidó- és nem zsidótörvények, melyek éppúgy érinthetik a jogot, a divatot vagy az oktatást. Máté Krisztina moderálja azt a kerekasztalt, ami mellett Majtényi László, Kovács András és Vári György írott és íratlan szabályokról vitatkozik. Szántó T. Gábor új regényét, az Édeshármast és a szex-vallás-irodalom összefonódásait mutatja be. Balázs Gábor és Borgula András a házasság intézményéről értekeznek, de megszólal a levéltár is, szót kap a konzervatív zsidóság, s mérlegre kerül a Tóra örök igazsága, akárcsak I.B. Singer A Moszkát család című nagyregénye is. Hajnali felszólalást tart egy LMP-s író, és kitárgyalásra kerül a divat is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.